Blar i Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280"
Viser treff 1-20 av 40
-
5-årig grunnskolelærerutdanning på masternivå - ny og utfordrende : Et følgeforskningsprosjekt ved Høgskolen i Østfold : Delrapport I
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;35, Research report, 2019)Følgeforskningsprosjektet MaGlu-forsk ble igangsatt sommeren 2018. Prosjektet ser på innføringen av femårige grunnskolelærerutdanninger ved Høgskolen i Østfold (HiØ), og vil pågå til det første studentkullet som startet ... -
«Arbeidspraksis som del av bachelorutdanningen i natur- og miljøforvaltning» : Et delprosjekt i Arter i arbeid ved INHM : Sluttrapport fra følgeforskning
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;143, Report, 2024)Sommeren 2023 gjennomførte Institutt for Natur, Helse og Miljø (INHM) ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) en prøveordning der studenter ved bachelorutdanningen i natur- og miljøforvaltning ved INHM fikk mulighet til å ... -
Den Magiske Fabrikken : Lærerstudenter som innovatører for læring om bærekraftig utvikling. Et forsknings- og utviklingsprosjekt om konstruksjon av opplevelsesbaserte undervisningsopplegg på Den Magiske Fabrikken
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;106, Report, 2022)I rapporten beskrives hvordan lærerstudenter kan være innovatører for læring om bærekraftig utvikling. Rapporten viser hvordan partnerskap mellom lærerutdannere, lærerstudenter og representanter fra arbeidslivet samarbeidet ... -
«Elevene bak tallene – triangulert analysearbeid» med utgangspunkt i Vurdering for læring : Midt-Telemark kompetansenettverk, Nome, Sauherad og Bø kommuner
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;23, Report, 2019)Skoleledere og skoleeiere i Nome, Bø og Sauherad samarbeider med Universitetet i Sørøst-Norge med skolebasert kompetanseutvikling. Dette er en del av desentralisert kompetanseutvikling, Utdanningsdirektoratet, der tiltakene ... -
«Elevene bak tallene – triangulert analysearbeid»: håndbok for dybdelæring i profesjonsfellesskap, Kragerø 11. mars 2019
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;22, Report, 2019)Denne håndboka for dybdelæring i profesjonsfellesskap er utviklet for lærere i Kragerø kommune. Formålet er et bidrag i desentralisert kompetanseutvikling for Siljan, Skien, Porsgrunn, Bamble, Drangedal og Kragerø (Grenland ... -
«Elevene bak tallene – triangulert analysekompetanse» : forprosjekt i desentralisert kompetanseutvikling høsten 2018 for Siljan, Skien, Porsgrunn, Bamble, Drangedal og Kragerø - Grenland+
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;21, Report, 2019)Skoleledere og skoleeiere i Siljan, Skien, Porsgrunn, Bamble, Drangedal og Kragerø (Grenland +) samarbeider med Universitetet i Sørøst-Norge med skolebasert kompetanseutvikling. Dette er en del av desentralisert ... -
Elevene bak tallene – Triangulert analysemodell : Håndbok for dybdelæring i profesjonsfellesskap, Skien kommune, høsten 2020
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;58, Report, 2020)Denne håndboken er utarbeidet for plangrupper og skoleledere i Skien kommune høsten 2020. Triangulert analysemodell er en aksjonslæringsstrategi for forskningsorientert skoleutvikling ut fra nytt læreplanverk (LK20). Via ... -
Elevene bak tallene – Triangulert analysemodell: Veiledningshefte for skolebasert vurdering- og kompetanseutvikling i Grenlandsskolene 2022-2023
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;102, Report, 2022)I sluttrapporten «En skole for vår tid» (Regjeringen, 2021) har en ekspertgruppe vurdert hvordan skoleeiere og skoler bedre kan drive et systematisk kvalitetsutviklingsarbeid for å løfte kvaliteten på opplæringen for ... -
Escape games som potensielle læringsarenaer : Sluttrapport
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;101, Report, 2022)denne rapporten oppsummeres foreløpige funn fra prosjektet Escape games for learning. Prosjektet var et samarbeid mellom læringsgteknologibedriften Escape History AS og USN, med midler fra Forskningsrådets FORREGION-satsing, ... -
Et forståelig kroppsøvingsfag?: Kroppsøvingsfaget etter fagfornyelsen – erfaringer fra elever og lærere på ungdoms- og videregående trinn: Rapport fra FUSK-undersøkelsen 2022
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;139, Report, 2024)I dette sammendraget presenterer vi noen av hovedfunnene i FUSK-undersøkelsen som ble gjennomført i løpet av mai 2022. Dette er en digital spørreundersøkelse med et selvrekrutterende design for lærere. Disse lærerne har ... -
EvaFag 2025: Evaluering av fagfornyelsen : Fra plan til praksis – lærerutdanningsinstitusjonenes arbeid med fagfornyelsen. Arbeidspakke 3, Delrapport 1
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;90, Report, 2022)I denne delrapporten ser vi på hvordan to ulike institusjoner arbeider med implementering av fagfornyelsen. Institusjonene er representert ved ledelsen av grunnskolelærerutdanningene, faglærere og studenter innenfor fire ... -
EvaFag 2025: Evaluering av Fagfornyelsen : Realiseringer av læreplanen i spesifikke fag. Arbeidspakke 1, Delrapport 1
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;91, Report, 2022)Denne delrapporten rapporterer fra kvalitative data fra et pågående longitudinelt evaluerings-prosjekt, «Evaluering av hvordan Fagfornyelsen realiseres i spesifikke fag 2021-2025», forkortet «EvaFag2025». Det har vært ... -
EvaFag 2025: Evaluering av fagfornyelsen : «Det er jo ikke sånn at vi skal finne opp kruttet når ting virker» Kontinuitet og endring i fag og klasserom som følge av implementering av fagfornyelsen. Første samlerapport
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;94, Report, 2022)Denne samlerapporten oppsummer første runde i et pågående longitudinelt evalueringsprosjekt, «Evaluering av hvordan Fagfornyelsen realiseres i spesifikke fag 2021-2025», forkortet «EvaFag2025». I arbeidspakke 1 har det ... -
EvaFag 2025: Evaluering av Fagfornyelsen Mellom frihet og struktur – evaluering av fagfornyelsen i grunnskolen. Arbeidspakke 2, Delrapport 1
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;117, Report, 2023)Denne rapporten viser resultater fra en spørreundersøkelse om fagfornyelsen som er rettet mot lærere og skoleledere i grunnskolen. Formålet med undersøkelsen har for det første vært å belyse om fagfornyelsen har ført til ... -
EvaFag 2025: Evaluering av Fagfornyelsen: Suksess, muligheter, spenninger og hindringer i implementering av LK20 i fire fag. Arbeidspakke 1, Delrapport 2
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;129, Report, 2023)Denne delrapporten rapporterer fra andre runde med kvalitative data fra et pågående longitudinelt evalueringsprosjekt, «Evaluering av hvordan LK20 realiseres i spesifikke fag 2021-2025», forkortet «EvaFag2025». Det har ... -
Evaluering av det faglige innholdet og kvaliteten i skolefritidsordningen (SFO) i Kristiansand kommune: Sluttrapport levert til oppdragsgiver Kristiansand kommune, 01.12. 2017
(Skriftserien fra Høgskolen i Sørøst-Norge;20, Report, 2017)Høsten 2017 gjennomførte Høgskolen i Sørøst-Norge en evaluering av det faglige innholdet og kvaliteten i skolefritidsordningen (SFO) i Kristiansand kommune. Undersøkelsen har rettet seg mot foresattes, SFO-lederes og barns ... -
Evaluering av folkehøgskolens mentorordning – et pilotprosjekt 2016-2017
(Skriftserien fra Høgskolen i Sørøst-Norge;22, Report, 2018)På oppdrag fra Folkehøgskolerådet har HSN v/ Institutt for pedagogikk gjennomført en undersøkelse av pilotprosjektet «mentorordningen i folkehøgskolene». Folkehøgskolerådet fikk midler fra Kunnskapsdepartementet og startet ... -
Evaluering av folkehøgskolens mentorordning: Rapport 2, 2017-2018
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;13, Report, 2019)På oppdrag fra Folkehøgskolerådet har Universitetet i Sørøst-Norge (USN), Institutt for pedagogikk ved undertegnede gjennomført en undersøkelse av pilotprosjektet «mentorordningen i folkehøgskolene». Folkehøgskolerådet ... -
Femårig grunnskolelærerutdanning på masternivå – ny og utfordrende : Et følgeforskningsprosjekt ved Høgskolen i Østfold : Delrapport 2
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;55, Report, 2020)Følgeforskningsprosjektet MAGLU-forsk ble igangsatt sommeren 2018. Prosjektet ser på innføring av femårige grunnskolelærerutdanninger ved HiØ, og vil pågå til det første studentkullet som startet på MAGLU høsten 2017, har ... -
Femårig grunnskolelærerutdanning – ny og utfordrende : Delrapport 2
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;53, Report, 2020)Følgeforskningsprosjektet GLU-forsk ble igangsatt sommeren 2018. Prosjektet ser på innføring av femårige grunnskolelærerutdanninger ved USN (MGLU) og vil pågå til det første studentkullet som startet på MGLU høsten 2017, ...