5-årig grunnskolelærerutdanning på masternivå - ny og utfordrende : Et følgeforskningsprosjekt ved Høgskolen i Østfold : Delrapport I
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2621670Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Følgeforskningsprosjektet MaGlu-forsk ble igangsatt sommeren 2018. Prosjektet ser på innføringen av femårige grunnskolelærerutdanninger ved Høgskolen i Østfold (HiØ), og vil pågå til det første studentkullet som startet på femårig MaGlu høsten 2017 har gjennomført sitt studium våren 2022. Dette er den første delrapporten fra prosjektet.
I utgangspunktet ble prosjektet initiert som et følgeforskningsprosjekt knyttet til implementering av nye femårige grunnskolelærerutdanninger på masternivå ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Gjennom faglig samarbeid mellom forskere ved USN og Høgskolen i Østfold ble prosjektet utvidet til også å omfatte implementeringen av grunnskolelærerutdanning på masternivå ved HiØ.
Grunnskolelærerutdanningene for 1-7 og 5-10 ble fra høsten 2017 femårige utdanninger der de tre første årene er på bachelornivå (syklus 1) og de to siste på masternivå (syklus 2). Formålet med innføringen av femårige grunnskolelærerutdanninger er at neste generasjon lærere skal få mer forskningsbasert kunnskap, mer faglig fordypning og mer praksis før de skal ut i jobb. Prosjektet ser på hvilken betydning innføring av femårig utdanning har for opplæringen (undervisning, arbeidsformer, vurderingsformer, praksisopplæring), samt hvordan studenter, faglærere, programkonsulent og studieledere og praksislærere opplever den femårige grunnskolelærerutdanningen ved HiØ.
Denne delrapporten baserer seg på en spørreundersøkelse til alle studenter som begynte på femårig MaGlu 1-7 og 5-10 høsten 2017, altså det første kullet. Undersøkelsen ble gjennomført høsten 2018 etter at studentene nettopp var begynt på sitt andre studieår. I tillegg baserer den seg på gruppeintervjuer med 12 studenter, to studieledere og en programkonsulent. Til slutt i rapporten oppsummeres og diskuteres hovedfunnene i spørreundersøkelsen og intervjuene kort. Vi tar utgangspunkt i fire hovedtemaer i denne oppsummerende drøftingen: (1) rekruttering, (2) organisering og kommunikasjon, (3) fagligfordypning versus profesjonsretting og (4) fra fireårig til femårig lærerutdanning på masternivå. I tillegg legger vi frem anbefalinger for hvordan programmet og utdanningen kan utvikles videre.
Denne rapporten er utformet av Hilde Afdal og Fred Rune Bjordal. I arbeidet med rapporten har vi hatt samarbeid Eva Maagerø, Tine S. Prøitz, Ellen Rye og Birte Simonsen
ved USN. Den samme spørreundersøkelsen og intervjuguide er brukt ved begge institusjonene, og en tilsvarende rapport som denne foreligger fra USN.