Realisering av likeverd mellom barn og voksne i barnehagen : En kvalitativ studie om realisering av likeverd innenfor barnehagens ramme basert på intervjuer med barn og barnehagelærere
Abstract
Tema for denne studien er likeverd mellom barn og voksne. Jeg undersøker hvordan ideen om likeverd mellom barn og voksne kan realiseres innenfor barnehagens ramme. Likeverd kan på mange måter sies å være en selvsagt verdi i vårt samfunn og i barnehagen. Min erfaring er at det likevel kan være vanskelig å gå fra premisset om at mennesker er likeverdige til å ta på alvor de implikasjonene dette må ha for handling i møtet med andre mennesker. Menneskets eksistensielle sårbarhet innebærer alltid en risiko for krenkelse, også i barnehagen. Gjennom å fremskaffe mer kunnskap om hvilke vilkår som kan ha betydning for realisering av likeverd i barnehagen, ønsket jeg å minimere denne risikoen. Det overordnede forskningsspørsmålet for studien er: Hvilke vilkår kan ha betydning for realisering av ideen om likeverd mellom barn og voksne i barnehagen?
Oppgaven er skrevet innenfor en forstående vitenskapsteoretisk tradisjon med en hermeneutisk tilnærming. Med utgangspunkt i at studien har som mål å fortelle oss noe om hvordan barn selv opplever deler av sin virkelighet, var en kvalitativ tilnærming med intervju som metode et nærliggende valg. Jeg har gjennomført fem gruppeintervju med 3-5 barn i hver gruppe og fire gruppeintervju med til sammen tolv barnehagelærere. Jeg har benyttet en temasentrert analytisk tilnærming. Intervjuene med barn ble analysert ved hjelp av analysekategoriene protection, provision og participation. I analysen av intervjuene med barnehagelærere tok jeg utgangspunkt i kategoriene likeverd som etisk fordring og likeverd som pedagogisk utfordring.
Hovedfunn i studien knytter seg til spenningen mellom den etiske fordring og virkeliggjørelsen av den innenfor en pedagogisk ramme. Jeg har drøftet likeverdets pedagogiske utfordring med utgangspunkt i informantenes uttalelser og teoretiske bidrag fra blant annet Axel Honneth og Gert Biesta. Mot slutten av oppgaven konkluderer jeg med at selv om likeverdets dilemma i prinsippet er uløselig, kan prinsipper fra teoriene om anerkjennelse og frigjøring bidra til å øke mulighetene for realisering av likeverd i relasjonen mellom barn og voksne i barnehagen.