Master i økonomi og ledelse / siviløkonom: Nye registreringer
Viser treff 21-40 av 328
-
Bruk av sosiale medier for å øke rekrutteringen av barn i norsk ishockey
(Master thesis, 2023)Masteravhandlingens formål er å løse følgende problemstilling: Hvordan kan barn rekrutteres til ishockey med et spesielt blikk på sosiale medier? Begge forfattere er interessert i ishockey. Det teoretiske rammeverket ... -
Ledelsesstrategier for jobbmotivering av ansatte som jobber fra hybridkontorer
(Master thesis, 2023)En rask kommunikasjons- og informasjonsteknologi, økt globalisering og fleksible samarbeidsformer har resultert til store endringer i næringslivet. Omfanget av digitaliserte forretningsmodeller og arbeidsprosesser økt ... -
Autonomistøttende ledelse: Kommunal sektor. Hvordan kan lederens støttetiltak skape økt autonomisk jobbmotivasjon hos ansatte?
(Master thesis, 2023)I denne studien undersøker jeg hvordan lederen gjennom støttetiltak kan skape økt autonom jobbmotivasjon hos de ansatte i kommunal sektor. Underveis i oppgaven redegjør jeg for den teorien jeg mener er mest relevant for å ... -
Profesjonelle utbyggeres interesse for å bygge boliger med gjenbruk av trematerialer
(Master thesis, 2023)Studier viser at gjenbruk av byggematerialer kan bidra til å redusere klimagassutslippet og avfallsmengden fra byggenæringen. Denne mastergradsavhandlingen har som hovedmål å bidra med mer innsikt om interessen for å bygge ... -
Fundamental verdivurdering av Humana AB
(Master thesis, 2022)En fundamental verdivurdering av Humana AB som har som formål å estimere verdien på egenkapital til Humana -
Nordmenns etiske holdninger til selvkjørende biler
(Master thesis, 2022)Menneskelig feil står for minst 90% av trafikkulykker i verden (Caroselli, 2021), der de ledende årsakene er blant annet: fartsovertredelse, kjøring under påvirkning og distrahert kjøring. Trafikkulykker koster land 3% av ... -
Økonomiske/selskapsspesifikke faktorer og regnskapskvalitet. I hvilken grad kan ulike økonomiske og selskapsspesifikke faktorer forklare forskjeller i regnskapskvalitet blant norske foretak?
(Master thesis, 2022)Formålet med masteroppgaven er å forske sammenhengen knyttet til økonomiske/selskapsspesifikke faktorer og regnskapskvalitet blant norske foretak. En stor del av fokuset i denne masteravhandlingen er rettet mot regnskapskvalitet ... -
Merker i krise: En kvantitativ studie som undersøker effekten av reklameappeller på merkeholdning, kjøpsintensjon og forbrukerresistans ved tre ulike produktkriser
(Master thesis, 2022)Valgt tema for denne masteravhandlingen er merker i kriser. På bakgrunn av grundig revidering av litteratur har det kommet til min kunnskap at kun et fåtall har tatt for seg effekten reklame har, men med utgangspunkt i ... -
En kvantitativ undersøkelse av underreaksjon i forbindelse med kvartalsrapporter
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker om inntjeningsmomentum (PEAD) eksisterer i det norske aksjemarkedet, nærmere bestemt Oslo børs, og om denne anomalien kan forklares ved at investorer underreagerer til publisert inntjening i ... -
Forbrukerens oppfattelse av verdi ved valg av forsikringsselskap
(Master thesis, 2022)Formålet med masteravhandlingen er å undersøke ulike forhold som påvirker forbrukerens oppfattelse av verdi ved valg av forsikringsselskap. Ifølge Zeithaml (1988) kan oppfattet verdi defineres som forbrukerens samlede ... -
Fremtiden av blokkjede i regnskaps- og revisjonsbransjen
(Master thesis, 2022)Blokkjedeteknologi har vært introdusert et tiår nå med flere applikasjoner, blant annet kryptovaluta. En av sektorene som kan dra fordel av denne teknologien og som har vært på frontlinjen er finanssektoren. Den faktiske ... -
Effekten av sosialt ansvarlige investeringer på porteføljens risikojustert avkastning basert på ESG- og karbonavtrykkscore: En sammenligning av ti STOXX Europa 600-indeksbaserte porteføljer
(Master thesis, 2022)Sosialt ansvarlige investeringer (SRI) har vokst betydelig siden 1900-tallet. Det var opprinnelig en nisjeinvesteringsstrategi, men det har snudd til å bli populært blant et bredt spekter av investorerer som foretar sosialt ... -
Influenser annonser på sosiale medier
(Master thesis, 2022)Formål - Formålet med denne studien er å undersøke om influensermarkedsføring påvirker forbrukeres kjøpsintensjon. Vi undersøker om influenseres annonser påvirker forbrukeres kjøpsintensjon, sett i sammenheng med utilitarisk ... -
Boligutviklingsselskapenes regnskapsproduksjon - En studie av hvordan boligutviklingsbransjens regnskap ivaretar regnskapets formål, kvalitetskrav og informasjonsbehov
(Master thesis, 2022)Regnskapet kan betegnes som et informasjonssystem som formidler økonomisk informasjon til brukerne av det. Det skal blant annet danne et grunnlag for beslutninger, kontrollere den økonomiske forvaltningen, samt redusere ... -
Lean i Norge: Trender knyttet til utbredelse og bruk i perioden 2015-2022
(Master thesis, 2022)Denne avhandlingen tar for seg utbredelsen av styringsverktøyet Lean blant norske selskaper på tvers av geografiske områder, størrelser og industrier. Prinsippene for Lean stammer opprinnelig fra arbeidet på Toyota-fabrikker ... -
Verdsettelse av SpareBank 1 Østlandet
(Master thesis, 2022)Vårt formål i denne masteroppgaven er å finne verdiestimering av aksjeprisen til Sparebank 1 Østlandet. -
Hvordan rekruttere flere kvinner inn i STI-sektoren?
(Master thesis, 2022)Vi har valgt som tema for vår masteravhandling; Hvorfor det ikke rekrutteres flere kvinner inn i STI-sektoren i Norge. Vi har sett på tidligere og aktuell forskning på dette området og konkludert med at dette er en høyaktuell ... -
Amazon Go – En studie om norsk forbrukeradopsjon og forbrukeraksept
(Master thesis, 2022)Denne studien tar for seg brukeraksepten til den norske forbrukeren i matbutikk. Formålet med denne studien er å undersøke hvilke faktorer som påvirker den norske forbrukerens interesse til å benytte seg av kunstig intelligens ... -
Hva påvirker deltagelse i økoturisme?
(Master thesis, 2022)Avhandlingen er skrevet med hensikt om å kartlegge hvilke faktorer som påvirker intensjon om deltagelse i økoturisme. Dette ble målt via variablene, holdning til økoturisme, subjektiv norm, mellommenneskelig påvirkning og ... -
Omnikanalstrategi og møbelforhandleres bruk av showroom
(Master thesis, 2022)Teknologi og innovasjon står bak de revolusjonerende endringene innen varehandel, som har drevet frem omnikanal varehandel med fokus på sømløs kundeopplevelse. Tidligere forskning har fokusert stort på hvordan omnikanalstrategi ...