Arbeidsmotivasjon og karakteristika ved bruk av hjemmekontor under Covid-19 pandemien
Description
Full text not available
Abstract
Formålet med denne masteravhandlingen er å få se på sammenhenger mellom motivasjon og de ulike karakteristikaene som digitale verktøy, organisasjonskultur og digitalisering knyttet opp mot bruken av hjemmekontor under Covid-19 pandemien. Det vil også ses
nærmere på hvordan arbeidsplassen og ansatte ble påvirket ved økt bruk av hjemmekontor og digitalisering på arbeidsplassen. I tillegg har det blitt sett nærmere på om det finnes noen sammenheng mellom det at ansatte jobber hjemmefra, i motsetning til å jobbe på den fysiske arbeidsplassen. Da vil det ses nærmere på arbeidsmotivasjon og på motivasjonsteorier som f.eks. selvbestemmelsesteorien.
Denne masteravhandlingen vil se på ulike konsekvenser som kom ved bruk av hjemmekontor og digitale verktøy på ansatte under Covid-19. For å tilfredsstille retningslinjene regjeringen ga den norske befolkningen under Covid-19, ble ulike tiltak som hjemmekontor og økt bruk av digitale verktøy iverksatt for å hindre spredning av Covid-19.
Bruken av hjemmekontor og digitale verktøy ble iverksatt uansett om ansatte ville det eller ikke, og dette var noe alle ansatte måtte tilpasse seg til.
Oppgavens oppbygning starter med en innledning der man går nærmere inn på de ulike temaene for denne masteravhandlingen. Videre ser jeg på tidligere forskning som er gjort for de ulike temaene mine, og viser fram relevant teori. Deretter ser jeg nærmere på problemstillingen min og hypotesene mine. I metodekapittelet blir studiens metode og
design presentert der jeg ser nærmere på hvorfor jeg valgte en kvantitativ studie, og hvordan jeg innhentet data. I de to siste kapitelene foretar jeg analyser der jeg tester hypotesene mine, og til slutt diskuterer jeg funnene mine opp mot hypotesene mine. Da ser jeg nærmere på resultatene, praktiske implikasjoner, studiens begrensinger og forslag til
videre forskning.