Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJansen, Kristin
dc.date.accessioned2013-08-20T12:32:28Z
dc.date.available2013-08-20T12:32:28Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/149154
dc.description.abstractMål Denne oppgaven belyser ulike kunnskapsformer som kan identifiseres i barnehagelærerens profesjonsutøvelse. Den har hatt en særlig vekt på Aristoteles’ begreper episteme, techne og fronesis. En analyse av forholdet mellom teori og praksis på grunnlag av Grimen (2008) har vært av betydning for å vurdere barnehagelæreryrket som en profesjon som er sammensatt av teoretisk og praktisk viten. Formålet har vært å undersøke hva ansvarspersoner i kommunen oppfatter som relevant kompetanse i barnehagene og å undersøke hvordan et utvalg kommuner arbeider med kompetanseutviklende tiltak. Jeg har også undersøkt hva kommunenes satsing på barnehagene består i, i form av hva slags tilbud og tiltak som blir igangsatt for å utvikle barnehagepersonalets kompetanse. Metodologi Jeg har i denne oppgaven et postmodernistisk perspektiv som forklarer verden som kompleks og virkeligheten som flerkonstruert. Kunnskap og mening ligger i fortolkningene, forhandlingene og dekonstruksjonen av dominante diskurser. Jeg har valgt en kvalitativ Tilnærming og intervjuet tre informanter som arbeider i barnehageadministrasjonen i hver sin kommune. Intervjuene ble senere transkribert i sin helhet, og materialet har blitt utdypet med en hermeneutisk fenomenologisk analytisk tilnærming. Integrering av deler og helhet har vært avgjørende i den samlede fortolkningen av så vel empiri som teorigrunnlag. Resultater Kommunenes arbeid med kompetanseutviklende tilbud og tiltak knyttes i stor grad til fylkesmannens initiativer og strategiplanen for kompetanseutvikling fra Utdanningsdirektoratet (2013). Tilbudet til barnehagelærere og assistenter ble ofte differensiert da det forekommer et naturlig sprik i kunnskap mellom de to yrkesgruppene. Kompetanseutvikling for barnehagelærere hviler på kunnskapsformene episteme, techne og fronesis, mens det for assistenter var viktigere å skolere i techniske ferdigheter. I arbeidet med kompetanseutvikling for barnehageansatte var detmange hensyn å tilrettelegge for, og de økonomiske rammenelegger grunnlaget for hva som er mulig å gjennomføre. Oppgaven synliggjør utfordringer, erfaringer og diskurser som er knyttet til kommunenes arbeid med kompetanseutvikling, og barnehagelærerens komplekse kunnskapsgrunnlag.
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherHøgskolen i Vestfoldno_NO
dc.subjectbarnehagelærereno_NO
dc.titleHvordan skapes kunnskap? En undersøkelse av kunnskapsformer i barnehagelærerprofesjonen, og av kommunens arbeid med kompetanseutviklende tilbud og tiltak for barnehageansatteno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289no_NO
dc.source.pagenumber94 s.no_NO
cristin.fulltext


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel