Blar i USN Open Archive på emneord "brukermedvirkning"
Viser treff 1-14 av 14
-
Bedringsprosesser : hva kan fremme bedringsprosesser hos innlagte pasienter med psykiske lidelser?
(Master thesis, 2012)Bakgrunn: Mastergradsoppgaven skal bidra til å undersøke hvilke erfaringer innlagte pasienter har i forhold til bedringsprosessen, samt å forbedre den kliniske behandlingen, knyttet til denne gruppe pasienter. Hensikt: ... -
Bruken av KOR-skjemaer i "Familiehjelpa i Stange"
(SFPR-forskningsrapport; 3-2012, Research report, 2012)Bakgrunn ”Familiehjelpa” er en del av prosjektet ”Sammen for barn og unge” i Stange og er et lett tilgjengelig lavterskel tilbud for barn i førskolealder og deres familie, med høy grad av brukermedvirkning. ”Familiehjelpa” ... -
Brukeres erfaringer med hjelp og støtte fra erfaringsmedarbeidere innen psykisk helse og rus
(SFPR-forskningsrapport; 1-2017, Research report, 2017)Bakgrunn Både i Norge og internasjonalt er det blitt vanligere å ansette personer som har erfaringer med psykiske helse-og/ eller rusproblemer i tjenestene. Forskning viser at det fra brukernes side i stor grad oppleves ... -
Brukermedvirkning i helse- og omsorgssektoren
(Rapport 284, Research report, 2011)Denne rapporten omhandler brukermedvirkning i den kommunale helse- og omsorgssektoren. Rapporten inneholder en teoretisk gjennomgang av begrepet brukermedvirkning, en litteraturgjennomgang om brukermedvirkning, statistiske ... -
Brukermedvirkning i hverdagsrehabilitering
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;157, Doctoral thesis, 2023)Hverdagsrehabilitering er en intervensjon som skal bidra til at eldre personer opprettholder eller gjenvinner selvhjulpenhet og selvstendighet slik at de kan bo lengst mulig i eget hjem. Den overordne hensikten med ... -
«Du kan liksom aldri slippe taket»: en kvalitativ studie om psykisk helsearbeideres erfaringer med hva som fremmer og hemmer en god implementering av Feedback informerte tjenester (FIT) i kommunal psykisk helse og rus.
(Master thesis, 2020)Hensikt: Feedback informerte tjenester er et tilbakemeldingssystem som består av to skjemaer, et skjema (ORS) som fylles ut før samtalen og et skjema (SRS) som fylles ut etter samtalen. Brukerens stemme er prioritert og ... -
Felles kurstilbud for pasient og behandler innen psykisk helsevern, Sykehuset Telemark, HF, Psykiatrisk klinikk, seksjon for rehabilitering
(SFPR-forskningsrapport; 7-2012, Research report, 2012)Bakgrunn Hensikten med denne studien er å evaluere et felles kurstilbud i myndiggjøring og bedringsprosesser som ble gjennomført ved Sykehuset Telemark HF, Psykiatrisk klinikk under betegnelsen ”Felles kurstilbud for ... -
Hvorfor uttrykkes det behov for økt brukermedvirkning i NAV og karriereveiledningsfeltet?
(Master thesis, 2019)Brukermedvirkning er et begrep som dukker opp i ulike sammenhenger i mange fagfelt. De fleste som snakker om brukermedvirkning er enige om at brukermedvirkning er viktig. Når jeg forsøker å finne svar på hvorfor brukermedvirkning ... -
Individuell jobbstøtte i bedringsprosesser Arbeid og psykisk helse: Deltakererfaringer fra IPS på Østlandet
(Master thesis, 2017)Bakgrunn: Denne studien er en tverrsnittsundersøkelse av erfaringer fra fem arbeidssøkere med moderate til alvorlige psykiske lidelser på Østlandet. Studien ble utført samtidig med avslutningen av dette nasjonale Individual ... -
Kaptein i eget liv “En kvalitativ studie av ansattes erfaring med medvirkning i bosettingsarbeidet med enslige mindreårige flyktninger”
(Master thesis, 2018)Bakgrunn: Det har aldri før vært registrert flere flyktninger i verden. Arbeidet med enslige mindreårige flyktninger er et felt i stadig endring, hvor både kriser andre steder i verden og politiske føringer påvirker arbeidet. ... -
Reell brukermedvirkning eller bare ord? – En forskningsbasert evaluering av bruk av tjenestedesign i brukermedvirkning ved Klinikk psykisk helse og avhengighet ved Oslo universitetssykehus
(SFPR-forskningsrapport; 3-2017, Research report, 2017)Bakgrunn: Denne rapporten er en forskningsbasert evaluering av om metoden «tjenestedesign» gir reell brukermedvirkning i utviklingen av psykiske helsetjenester. Målgruppen for evalueringen er brukere og representanter for ... -
RoSe-gruppene på NaKuHel – En forskningsbasert evaluering av likepersongruppene på NaKuHel-senteret i Asker
(SFPR-forskningsrapport; 5-2016, Research report, 2016)Bakgrunn: Denne evalueringen handler om erfaringer med å delta i likepersongrupper ved NaKuHel, som går under navnet RoSe-grupper. Evalueringen har fokusert på deltakernes opplevelser av sin deltakelse i gruppene, og hvilke ... -
”Ta vare på meg – en liten stund!” Mennesker med psykoselidelser sine erfaringer fra det å medvirke ved brukerstyrte innleggelser
(Master thesis, 2016)På bakgrunn av at brukermedvirkning er et satsningsområde innen psykisk helsevern tilbys ordningen med brukerstyrte døgninnleggelser (BRI) i spesialisthelsetjenesten stadig flere steder i Norge. BRI går i korte trekk ut ... -
Utdanningen medarbeider med brukererfaring i Nedre Buskerud
(SFPR-forskningsrapport; 4-2012, Research report, 2012)Bakgrunn I tråd med statlige føringer om arbeid og psykisk helse har det fra 2007 vært arbeidet for å få til en utdanning for Medarbeider med Brukererfaring i Nedre Buskerud. Flere aktører var delaktige i prosessen; Mental ...