Kaptein i eget liv “En kvalitativ studie av ansattes erfaring med medvirkning i bosettingsarbeidet med enslige mindreårige flyktninger”
Abstract
Bakgrunn: Det har aldri før vært registrert flere flyktninger i verden. Arbeidet med enslige mindreårige flyktninger er et felt i stadig endring, hvor både kriser andre steder i verden og politiske føringer påvirker arbeidet. Denne oppgaven handler om kommunenes arbeid med de enslige mindreårige flyktningene etter at de har fått innvilget asyl og er bosatt. Hensikten er å bidra til økt kunnskap og forståelse om hvordan denne gruppen kan få best mulig oppfølging og ser spesielt på deres mulighet til medvirkning. Tema og problemstilling: Tema for oppgaven er helsefremmende arbeid med enslige
mindreårige flyktninger ut fra et psykisk helse perspektiv. Problemstillingen lyder som følger; Hvilke erfaringer har ansatte i enslige mindreårige avdelinger med medvirkning i bosettingsarbeidet rundt ungdommene. Teorigrunnlag: Studien bygger på tidligere forskning på psykisk helse og omsorg blant enslige mindreårige flyktninger. Det empiriske materialet blir drøftet med utgangspunkt i teorier rundt miljøterapi, salutogenese og fokus på «Opplevelse avsammenheng», samt modellen traumefokusert omsorg. Metode: Studien har et kvalitativt forskningsdesign med en fenomenologiskhermeneutisk
tilnærming. Utvalget består av fem ansatte ved bofelleskap i fem ulike kommuner på Østlandet. Datamaterialet er samlet inn ved individuelle intervjuer.
Hovedfunn: Innenfor rammene av bofellesskapene, legger de ansatte til rette for at ungdommene skal kunne medvirke i det daglige. De ansatte har fokus på hva ungdommene selv har som målsetting og ønsker å fylle dagene med. Områder for medvirkning, de formelle rammene rundt medvirkning, hvordan de ansatte jobber med mål og utfordringer i arbeidet er trukket frem som hovedfunn. Konklusjon: De ansatte beskriver at arbeidet med medvirkning tar tid og krever
tålmodighet fordi det må jobbes med forutsetningene og grunnlaget for at reell medvirkning skal finne sted. Både språk, kunnskap om samfunnet og bearbeiding av tidligere opplevelser nevnes som forutsetninger for medvirkning. Områder ungdommene har særlig mulighet for medvirkning på er mulighet for leksehjelp,fritidsaktiviteter, mat, religionsutøvelse og nettverk