• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 5 Forskningssentrene
  • Senter for psykisk helse og rus (SFPR)
  • Forskningsrapporter fra Senter for psykisk helse og rus (SFPR)
  • View Item
  •   Home
  • 5 Forskningssentrene
  • Senter for psykisk helse og rus (SFPR)
  • Forskningsrapporter fra Senter for psykisk helse og rus (SFPR)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Reell brukermedvirkning eller bare ord? – En forskningsbasert evaluering av bruk av tjenestedesign i brukermedvirkning ved Klinikk psykisk helse og avhengighet ved Oslo universitetssykehus

Ness, Ottar; Edwards, Victoria Ibabao; Karlsson, Bengt Eirik
Research report
Thumbnail
View/Open
SFPR-Forskningsrapport nr.3-2017.pdf (1.079Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2436469
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Forskningsrapporter fra Senter for psykisk helse og rus (SFPR) [36]
Abstract
Bakgrunn: Denne rapporten er en forskningsbasert evaluering av om metoden «tjenestedesign» gir reell brukermedvirkning i utviklingen av psykiske helsetjenester. Målgruppen for evalueringen er brukere og representanter for de lokale brukerrådene som har vært involvert i prosjektet «Endret skjerming. Økt verdighet og åpenhet» og «Hjelp meg, det haster» ved Klinikk psykisk helse og avhengighet ved Oslo universitetssykehus (OUS). Extrastiftelsen har gitt midler for å kunne evaluere hvordan brukerne vurderer sin deltagelse i tjenestedesignprosessen, og spesielt om metoden tjenestedesign oppleves å gi reell brukermedvirkning. I tillegg er det evaluert om deres erfaringer er sentrale i de foreslåtte endringene.

Metode: Denne forskningsbaserte evalueringen ble gjennomført med bruk av fokusgruppeintervjuer, individuelle dybdeintervjuer og telefonintervjuer. I tillegg fylte alle deltakerne ut et skjema for å hente inn bakgrunnsinformasjon, demografiske data og en kvantitativ vurdering av noen utvalgte påstander om hva deltakerne mener om brukermedvirkning.

Funn: Studiens funn er følgende tre hovedtemaer: (1) Tjenestedesign oppleves som inspirerende og skaper samarbeid, (2) Tjenestedesignerne bidro til å skape reell brukermedvirkning, og (3) Barrierer for reell brukermedvirkning i tjenestedesign som metode slik det er gjennomført i dette prosjektet. Funnene viser at deltakerne opplever at de blir tatt på alvor i tjenestedesignprosessen. Deltakerne beskrev at tjenestedesign er en prosess som legger til rette for aktiv deltakelse fra både brukere og tjenesteytere, der informasjonsdeling og reelle valg av løsninger er sentrale elementer. Funnene viser også at det er viktig at de er flere med bruker- og pårørendeerfaring med i prosjektene, slik at de ikke blir i mindretall. Dette er viktig for å skape reell brukermedvirkning.

Konklusjon: Studien viser at deltakerne var svært fornøyde med å delta i to prosjekter som har benyttet tjenestedesign som tilnærming. Funnene fremhever at tjenestedesign bidrar til aktiv deltakelse, motivasjon, inspirasjon og kreativitet i prosjektene og bidrar til reell brukermedvirkning. Brukerne har opplevd seg lyttet til og respektert, og deres innspill har hatt betydning for prosjektenes utvikling og sluttresultat. Funnene viser også at det er viktig at de er flere med bruker- og pårørendeerfaring med i prosjektene, slik at de ikke blir i mindretall. Dette er viktig for å skape reell brukermedvirkning
Series
SFPR-forskningsrapport; 3-2017

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit