Blar i USN Open Archive på emneord "280"
Viser treff 1-20 av 44
-
"Akkurat samme som andre har det": En studie om tilhørighet og skoleavbrudd
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven undersøker betydningen av tilhørighet innenfor tre ulike arenaer; familie, fritid og skole. Formålet med undersøkelsen er å finne ut hva ungdom som har avbrutt videregående opplæring forteller om ... -
Avdelingslederes rolle som ledere i videregående skole
(Chapter; Peer reviewed, 2014)God ledelse er avgjørende for systematisk utvikling av skolen. Videregående skoler er komplekse organisasjoner med rektor som «konsernledere» med et utadgående perspektiv, mens avdelingslederne leder innad. De fleste ... -
Barnehagen som lærende organisasjon: bruk av nære læringsformer som veiledning og simulatortrening i forhold til kompetanseutviklingen for assistentene
(Chapter; Peer reviewed, 2014)Framtidens barnehage (Meld. St. 24) peker på at det må satses mer systematisk på kompetanseutvikling for å sikre et minimum av barnehagefaglig kompetanse hos ansatte uten relevant utdanning og erfaring. Kompetansestrategien ... -
Barns møte med natur på leirskole. -En kvalitativ studie av to leirskoler i Norge
(Master thesis, 2016-11-05)Denne oppgaven er en delstudie av et større forskningsprosjekt som er igangsatt av Norsk institutt for naturforskning (NINA) m.fl. Hovedfokuset i prosjektet er meningsdanning og sosialisering i friluftslivet, med studier ... -
Den flerkulturelle skolen: Fire læreres syn
(Master thesis, 2015)Navnet på denne oppgaven er; Den flerkulturelle skolen- fire læreres syn. Det er en kvalitativ studie som omhandler den flerkulturelle skolens utfordringer og fordeler. Problemstillingen lyder som følger; ”Hvordan opplever ... -
Der kvinnene dominerer: En studie av kvinnelige rektorer i skolen
(Master thesis, 2015)Tema for denne oppgaven er kvinnelige ledere i skolen og deres beskrivelse av hvordan det er å være kvinnelig rektor i skolen. For disse kvinnene har det alltid vært naturlig å ta og få roller som innebærer ansvar. De har ... -
Det vi vet, og det vi gjør. Førskolelæreres håndtering av mistanker om seksuelle overgrep mot barn.
(Master thesis, 2011)I min mastergradsoppgave har jeg valgt å ha fokus på seksuelle overgrep mot barn og unge. Det er et omfattende tema som berører hele samfunnet både internasjonalt og i velferdsstaten Norge. Dette har fanget min interesse ... -
Drammensskolens handlingsplan: Et resultat av skoledebatten i norsk skolepolitikk?
(Master thesis, 2015)The purpose of this study is to investigate to what extent the action plan developed for schools in Drammen is affected by the quality debate in Norwegian education policy. The aim is to see if there are elements of ideology, ... -
En drøfting av forholdet mellom humanistisk og samfunnsvitenskapelig tilnærming til kultur. Eksempler på likheter og forskjeller fra nyere forskning
(Journal article; Peer reviewed, 2013)Det å arbeide tverrvitenskapelig er ikke uvanlig når det gjelder forskning innenfor estetiske fagområder. I mitt tilfelle dreier det seg om kulturforskning som både har en humanistisk og en samfunnsvitenskapelig karakter. ... -
Evnerike barn i den norske barnehagen: En studie av hvordan barnehagestyrere oppfatter barnehagen sin rolle omkring evnerike barn
(Master thesis, 2016)Temaet for denne oppgaven har vært ”Evnerike barn i den norske barnehagen”. I oppgaven problematiseres den norske barnehagens relasjon til og arbeid med evnerike barn. Selv om norsk barnehage preges av prinsippet ... -
Festskrift i anledning 100 års jubileet for Sykepleierutdanningen i Telemark
(Working paper, 2008-11)Dette festskriftet utgis i forbindelse med markeringen av 100-årsjubileet for sykepleierutdanningen i Telemark. I festskriftet kan du lese om sykepleierutdanningens stolte historie, helt fra opplæringen av sykepleiere tok ... -
Grunnleggande ferdigheiter i kunst og handverk: Ein studie av lærar- og elevsyn på korleis tileigning av grunnleggande ferdigheiter i kunst og handverk kan fremje motivasjon og meistring i skulen
(Master thesis, 2014)Denne oppgåva belyser lærar- og elevsynet på korleis tileigning av dei grunnleggande ferdigheitene i kunst og handverk kan fremje motivasjon og meistring. Vidare tek avhandlinga føre seg korleis dei grunnleggande ferdigheitene ... -
How is Physical Education taught in Norwegian lower secondary schools today? A qualitative study among PE teachers.
(Master thesis, 2016-11-05)The present study is about motivation in Physical Education (PE). The purpose of this research paper is to gain better knowledge of strategies that teachers of lower secondary schools use to motivate their pupils in PE. ... -
Hva kjennetegner god naturveiledning? Et analytisk blikk på kvalitet i nordisk naturveiledning
(Master thesis, 2016-01-18)I første del av oppgaven undersøkes hvordan ulike formidlingsopplegg innen naturveiledning i Norden kan analyseres, med henblikk på kvalitetskriterier for god formidlingspraksis. Hertil utvikles et analyseverktøy. I annen ... -
Hvordan kan veiledningssamtaler åpne for kritisk tenkning?
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Knowledge of how to facilitate critical thinking is essential in kindergartens and schools, in teacher education and in the education of mentors. This article presents and debates examples of how mentoring sessions between ... -
I NAV sine hender: En undersøkelse av perspektivene til unge som har behov for bistand
(Master thesis, 2014)Formålet med undersøkelsen har vært å bidra til innsikt i perspektivene og erfaringen til unge som har brutt med videregående opplæring og mottar bistand fra NAV. Målet er å få forståelse i opplevelsene de unge har med seg ... -
Industry/college cooperation on undergraduate project work as a college revenue source
(Conference report, 2007)Since 1994, the Norwegian Ministry for Education and Research has required government supported universities and colleges to find additional sources of income. For Telemark University College (TUC) in Porsgrunn, senior ... -
Ingeniørutdanning med første studieår på Notodden, markedsundersøkelse
(Working paper, 2001-02-05) -
Knowledge Development through Hybrid Leadership Practices
(Journal article; Peer reviewed, 2014)This article considers the formal teacher leaders’ practices of leading knowledge development at the department level in early childhood education and care. To better understand these practices, we have utilised the ... -
Kunst og kultur som felles møteplass. En studie av bruken av kunst og kultur på Verdensmester'n mottaksskole i Larvik
(Master thesis, 2015)Denne oppgavens intensjon har vært å vise hvordan kunst og kultur brukes i opplæringen av de fremmedspråkelige elevene på Verdensmester’n mottaksskole i Larvik kommune. I rammen av nye kulturstudier ser jeg på hvordan ...