• «Jeg lukker igjen den døra» Gravide kvinners opplevelse av fødselsangst etter traumatisk fødsel -en fenomenologisk studie 

      Olsen, Barbo; Forgaard, Anne Cathrine; Nordsletta, Anne-Hedvig Salmi (Master thesis, 2021)
      Sammendrag: Formålet: Beskrive gravide kvinners opplevelse av fødselsangst etter tidligere traumatisk fødsel. Metode: Kvalitative, individuelle dybde-intervjuer med åtte gravide kvinner i perioden september til november ...
    • Jeg må ramme henne inn, og hele tiden være i forkant! : en kvalitativ studie om hvordan lærere opplever at jenter med ADHD ivaretas i grunnskolen 

      Eriksen, Anne Kristina (Master thesis, 2016)
      Bakgrunn og formål: I denne oppgaven rettes fokuset mot jenter med ADHD, et område skolen behøver større kunnskap om. ADHD er en psykiatrisk diagnose som blir regnet som en nevrobiologisk utviklingsforstyrrelse, der ...
    • "Jeg skjønner meg ikke på brøk" - En kvalitativ undersøkelse av elevers utvikling av relasjonell forståelse knyttet til brøk og desimaltall. 

      Janvin, Regine (Master thesis, 2023)
      Denne masteravhandlingen forsker på elevers utvikling av forståelse knyttet til brøk og desimaltall. Formålet er å finne ut av om konkretiseringsarbeid og dybdelæring kan fremme en relasjonell forståelse for en mindre ...
    • “Jeg skjønner meg ikke på damer, jeg” : En undersøkelse av hvordan mannlige og kvinnelige aktører skaper mening i tegneseriene Nemi og Pondus 

      Wollert-Nielsen, Martin (Master thesis, 2016)
      Denne oppgaven tar for seg de norske tegneseriene Nemi og Pondus. Mer spesifikt handler den om hvordan mannlige og kvinnelige karakterer i tegneseriene skaper mening. Målet med oppgaven er å besvare problemstillingen Hvordan ...
    • Jeg slår jo ikke? -en kvalitativ studie av menn som utøver vold 

      Finckenhagen, Aili Elèn Skaug (Master thesis, 2014)
      Denne masteravhandlingen er et resultat av en interesse for fenomenet vold, og herunder vold i nære relasjoner. Vold i nære relasjoner er et tema det generelt er lite bevissthet rundt, og det er først de siste 30 årene ...
    • «Jeg tror jo alle ble slitne etter hvert». En kvalitativ undersøkelse av norske religionslæreres arbeidssituasjon under koronanedstengingen våren 2020 

      Rosland, Kristine Toft; Toft, Audun (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Hvor mye autonomi opplevde norske lærere å ha under koronanedstengingen våren 2020? I denne artikkelen presenterer vi funn fra en intervjustudie som inkluderte ni lærere fra ulike norske videregående skoler. Disse funnene ...
    • "Jeg valgte tysk fordi hele familien min ville det, men jeg angrer" : status for 2. fremmedspråk i norsk ungdomsskole 

      Speitz, Heike; Lindemann, Beate (Rapport 2002/03, Research report, 2002-01)
    • «Jeg vet i hvert fall at jeg hadde hatt mye mer omsorg og sympati ovenfor elever, enn det jeg fikk» 

      Langerud, Christine Vibe; Sandok, Kamilla Lærum (Master thesis, 2022)
      Denne oppgaven undersøker hvordan elever erfarer lærer-elev-relasjonen, med et spesielt fokus på begrepet omsorg. Å få kunnskap om hvordan negative lærer-elev-relasjoner oppleves, hvilke konsekvenser de kan ha og hvor vidt ...
    • «Jeg vet ikke alltid om hvordan jeg skal forholde meg til det jeg får vite.» -Kommunejordmødres erfaringer med å spørre gravide om vold og overgrep. 

      Braathen, Marte Kamperud; Kühn, Dörte (Master thesis, 2022)
      Bakgrunn: Å rutinemessig spørre om vold og overgrep har siden 2014 vært anbefalt i svangerskapsomsorgen og har etter oppdatering av retningslinjene i 2018 vært en sterk anbefaling. Hensikt: Å kartlegge jordmødres erfaringer ...
    • Jeg vil fortelle. Lokale fortellinger og musikk fra Vinje, Tinn og Seljord 

      Håve, Gøril Ramo (Master thesis, 2019)
      Fortellinger og musikk er to sterke virkemiddel. Hver for seg står de godt og sammen kan de, gjort på en god måte, forsterke uttrykket. Da tanken om å lage forestillinger med kombinasjonen lokale fortellinger og musikk ...
    • «Jeg vil helst ha bare norsk i norsktimene» 

      Cieslak, Mina Winther (Master thesis, 2022)
      Til tross for at utdanningspolitiske styringsdokumenter omtaler flerspråklighet som en ressurs (Kunnskapsdepartementet, 2019; Meld. St. 6 (2012–2013); NOU 2010: 7), viser forskning en gjennomgående manglende bruk av elevenes ...
    • Jeg vil leve i Norden : Samarbeid og integrasjon i Norden 

      Aspheim, Leif Andor (Master thesis, 2017)
      Denne oppgaven har til hensikt å hovedsakelig kartlegge samarbeidet og viljen til integrasjon mellom de nordiske statene i perioden etter den andre verdenskrig og frem til i dag. Problemstillingen som besvares er: Hva slags ...
    • «Jeg vil lære matte på norsk, på den norske måten». Elevers storylines om læring i matematikkfaget. Fortellinger fra et flerspråklig klasserom 

      Høyer-Hansen, Knut Johannes (Master thesis, 2021)
      Målet for denne studien har vært å identifisere storylines ut fra hva elever med ulike språklige og kulturelle bakgrunner forteller om læring i matematikk. Gjennom aksjonsforskning i mitt eget mangfoldige klasserom, over ...
    • Jegeranes fordeling på Hardangervidda i villreinjakta - Effektar på villreinens arealbruk. 

      Romtveit, Lena (Master thesis, 2015)
      Villrein er i dag under press frå fleire kantar, med stadig reduserte leveområde og uroing frå menneskeleg infrastruktur og forstyrring. Infrastruktur og forstyrring, særleg frå fotturistar er det etter kvart mykje ...
    • Jenter med ADHD i skolen : en kvalitativ undersøkelse av foreldrenes opplevelser 

      Brevik, Lene (Master thesis, 2016)
      Denne oppgavens formål har vært å belyse et tema som jeg i min lærerutdanning ikke har fått innsikt i. Forskningens fokus har hovedsakelig vært rettet mot gutter med ADHD, mens jenter har blitt viet en mindre interesse. Jeg ...
    • Jenter og Asperger Syndrom. Pedagogiske og sosiale erfaringer fra skolegang 

      Edvardsen, Britt Sandbæk (Master thesis, 2014)
    • Jet fragmentation transverse momentum distributions in pp and p-Pb collisions at √s , √sNN = 5.02 TeV 

      Acharya, Shreyasi; Adamová, Dagmar; Adler, Alexander; Adolfsson, Jonatan; Aglieri Rinella, Gianluca; Agnello, Michelangelo; Agrawal, Nikita; Ahammed, Zubayer; Ahmad, Shafiq F.; Ahn, Sang Un; Alme, Johan; Altenkaemper, Lucas; Djuvsland, Øystein; Eikeland, Viljar Nilsen; Ersdal, Magnus Rentsch; Fionda, Fiorella Maria Celeste; Grøttvik, Ola Slettevoll; Lofnes, Ingrid Mckibben; Nystrand, Joakim Ingemar; Rehman, Attiq Ur; Röhrich, Dieter; Sætre, Jon-Are; Tambave, Ganesh Jagannath; Ullaland, Kjetil; Wagner, Boris; Yang, Shiming; Yuan, Shiming; Arsene, Ionut Cristian; Dordic, Olja; Mahmood, Sohail Musa; Malik, Qasim Waheed; Neagu, Alexandra; Richter, Matthias; Røed, Ketil; Skaali, Toralf Bernhard; Tveter, Trine Spedstad; Wikne, Jon Christopher; Helstrup, Håvard; Hetland, Kristin Fanebust; Kileng, Bjarte; Nesbø, Simon Voigt; Storetvedt, Maksim Melnik; Langøy, Rune; Lien, Jørgen André; Akbar, Zaenai; Akindinov, Alexander; Al-Turany, Mohammed; De Albuquerque, Danilo Silva; Aleksandrov, Dimitry; ALICE, Collaboration (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Jet fragmentation transverse momentum (jT) distributions are measured in proton-proton (pp) and proton-lead (p-Pb) collisions at √sNN = 5.02 TeV with the ALICE experiment at the LHC. Jets are reconstructed with the ALICE ...
    • Jet fragmentation transverse momentum measurements from di-hadron correlations in s√=7 TeV pp and √sNN=5.02 TeV p–Pb collisions 

      Acharya, Shreyasi; Acosta, Fernando T.; Adamová, Dagmar; Adhya, Souvik Priyam; Adler, Clemens; Adolfsson, Jonatan; Aggarwal, Madan M.; Aglieri Rinella, Gianluca; Agnello, Michelangelo; Ahammed, Zubayer; Alme, Johan; Altenkaemper, Lucas; Djuvsland, Øystein; Ersdal, Magnus Rentsch; Fionda, Fiorella Maria Celeste; Nystrand, Joakim; Rehman, Attiq ur; Røhrich, Dieter; Tambave, Ganesh Jagannath; Ullaland, Kjetil; Wagner, Boris; Yuan, Shiming; Zhou, Zhuo; Arsene, Ionut Cristian; Bätzing, Paul Christoph; Dordic, Olja; Lardeux, Antoine Xavier; Lindal, Svein; Mahmood, Sohail Musa; Malik, Qasim Waheed; Richter, Matthias; Røed, Ketil; Skaali, Toralf Bernhard; Tveter, Trine Spedstad; Wikne, Jon Christopher; Zhao, Chengxin; Helstrup, Håvard; Hetland, Kristin Fanebust; Kileng, Bjarte; Nesbø, Simon Voigt; Storetvedt, Maksim Melnik; Langøy, Rune; Lien, Jørgen; Ahmad, Shafiq F.; Ahn, Sang Un; Aiola, Salvatore; Akindinov, Alexander; Al-Turany, Mohammed; Alam, Sk Noor; De Albuquerque, Danilo Silva; ALICE, Collaboration (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      The transverse structure of jets was studied via jet fragmentation transverse momentum (jT) distributions, obtained using two-particle correlations in proton-proton and proton-lead collisions, measured with the ALICE ...
    • Jet shapes in pp and Pb–Pb collisions at ALICE 

      Adam, Jaroslav; Adamová, Dagmar; Aggarwal, Madan M.; Aglieri Rinella, Gianluca; Agnello, Michelangelo; Agrawal, Nikita; Ahammed, Zubayer; Ahn, Sang Un; Aiola, Salvatore; Akindinov, Alexander; Alme, Johan; Helstrup, Håvard; Hetland, Kristin Fanebust; Kileng, Bjarte; Altinpinar, Sedat; Djuvsland, Øystein; Haaland, Øystein Senneset; Huang, Meidana; Lønne, Per-Ivar; Nystrand, Joakim; Rehman, Attiq ur; Røhrich, Dieter; Tambave, Ganesh Jagannath; Ullaland, Kjetil; Velure, Arild; Wagner, Boris; Zhang, Hui; Zhou, Zhuo; Zhu, Hongsheng; Arsene, Ionut Christian; Bätzing, Paul Christoph; Dordic, Olja; Lindal, Svein; Mahmood, Sohail Musa; Milosevic, Jovan; Qvigstad, Henrik; Richter, Matthias; Røed, Ketil; Skaali, Toralf Bernhard; Tveter, Trine Spedstad; Wikne, Jon Christopher; Zhao, Chengxin; Langøy, Rune; Lien, Jørgen; Alam, Sk Noor; Aleksandrov, Dimitry; Alessandro, Bruno; Alexandre, Didier; Alfaro Molina, José Rubén; Alici, Andrea; ALICE, Collaboration (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      The aim of this work is to explore possible medium modifications to the substructure of inclusive charged jets in Pb-Pb relative to proton-proton collisions by measuring a set of jet shapes. The set of shapes includes the ...
    • Jet-hadron correlations measured relative to the second order event plane in Pb-Pb collisions at √sNN =2.76 TeV 

      Acharya, Shreyasi; Adamová, Dagmar; Adler, Alexander; Adolfsson, Jonatan; Aggarwal, Madan M.; Aglieri Rinella, Gianluca; Agnello, Michelangelo; Agrawal, Nikita; Ahammed, Zubayer; Ahmad, Shafiq F.; Alme, Johan; Altenkaemper, Lucas; Djuvsland, Øystein; Eikeland, Viljar Nilsen; Ersdal, Magnus Rentsch; Fionda, Fiorella Maria Celeste; Grøttvik, Ola Slettevoll; Lofnes, Ingrid Mckibben; Nystrand, Joakim; Rehman, Attiq Ur; Røhrich, Dieter; Tambave, Ganesh Jagannath; Ullaland, Kjetil; Wagner, Boris; Yang, Shiming; Yuan, Shiming; Zhou, Zhuo; Arsene, Ionut Cristian; Dordic, Olja; Lardeux, Antoine Xavier; Mahmood, Sohail Musa; Malik, Qasim Waheed; Neagu, Alexandra; Richter, Matthias; Røed, Ketil; Skaali, Toralf Bernhard; Tveter, Trine Spedstad; Wikne, Jon Christopher; Helstrup, Håvard; Hetland, Kristin Fanebust; Kileng, Bjarte; Nesbø, Simon Voigt; Storetvedt, Maksim Melnik; Langøy, Rune; Lien, Jørgen André; Ahn, Sang Un; Akindinov, Alexander; Al-Turany, Mohammed; Alam, Sk Noor; De Albuquerque, Danilo Silva; ALICE, Collaboration (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      The quark gluon plasma produced in ultrarelativistic heavy-ion collisions at the Large Hadron Collider (LHC) can be studied by measuring the modifications of jets formed by hard scattered partons which interact with the ...