• Aldersvennlige Oslo – hvordan kan eldre innbyggere medvirke i utviklingen av en aldersvennlig by 

      Myhre, Siri-Anett (Master thesis, 2017)
      Andelen eldre i verden er økende og stadig flere mennesker bor urbane strøk. WHO opprettet et globalt nettverk for aldersvennlige byer i 2010 for å møte denne utviklingen. Oslo ble medlem i 2014. Aldersvennlige omgivelser ...
    • Alene - i en krevende situasjon 

      Schumacher, Evelyn Malin (Master thesis, 2022)
      Hensikten med denne studien var å utforske og beskrive hvordan sykepleiere opplevde å jobbe i hjemmesykepleien under koronapandemien. Dette er viktig for å kunne bidra til kunnskap og perspektiver om hjemmesykepleien som ...
    • Alene i naturen – Hvordan oppleves 48-timers solo? 

      Petersen, Evi; Bischoff, Annette (Chapter, 2022)
      I mange land, inkludert Norge, har den nåværende pandemisituasjonen understreket den store betydningen utendørs opplevelser kan ha for menneskelig velvære (Venter et al., 2020; Nigg et al., 2021). En årsak til den økende ...
    • The algebra of observables in noncommutative deformation theory 

      Eriksen, Eivind; Siqveland, Arvid (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      We consider the algebra of observables and the (formally) versal morphism defined by the noncommutative deformation functor of a family of right modules over an associative k-algebra A. By the Generalized Burnside Theorem, ...
    • Algorithm with improved accuracy for real-time measurement of flow rate in open channel systems 

      Agu, Cornelius Emeka; Hjulstad, Åsmund; Elseth, Geir; Lie, Bernt (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Most methods for flow rate measurement in open channels usually have low accuracy over a range of flow rates due to varying fluid properties, flow conditions and channel length. This paper suggests an algorithm to improve ...
    • Algoritme-bevissthet i samfunnsfaget 

      Brekke, Anna Aasprong (Master thesis, 2023)
      Samfunnsfaget har i fagfornyelsen et helt spesielt ansvar for å utvikle elevens digitale medborgerskap, men fenomenet algoritme-bevissthet er likevel ikke synlig i samme læreplanverk. Hver eneste dag er både barn og voksne ...
    • Algoritmisk tenkning i emneplanene i videreutdanningen i matematikk i KfK-ordningen 

      Breiland, Stig Morten (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven er et forskningsarbeide gjort med algoritmisk tenkning som hovedtema. Masteroppgaven har som mål å se på hvordan algoritmisk tenkning er tatt inn i emneplanene i videreutdanningene i matematikkfaget ...
    • ALICE measurement of the J/ψ nuclear modification factor at mid-rapidity in Pb–Pb collisions at √sNN = 5.02 TeV 

      Acharya, Shreyasi; Adam, Jaroslav; Adamová, Dagmar; Adolfsson, Jonatan; Aggarwal, Madan M.; Aglieri Rinella, Gianluca; Agnello, Michelangelo; Agrawal, Nikita; Ahammed, Zubayer; Ahmad, Nazeer; Ahn, Sang Un; Aiola, Salvatore; Akindinov, Alexander; Alam, Sk Noor; Alba, José Luis Bazo; Albuquerque, D. S. D.; Aleksandrov, Dimitry; Alessandro, Bruno; Alfaro Molina, José Rubén; Alici, Andrea; Alkin, Anton; Altenkaemper, Lucas; Arsene, Ionut Christian; Bätzing, Paul Christoph; Djuvsland, Øystein; Dordic, Olja; Helstrup, Håvard; Hetland, Kristin Fanebust; Kileng, Bjarte; Langøy, Rune; Lardeux, Antoine Xavier; Lien, Jørgen; Lindal, Svein; Lønne, Per-Ivar; Mahmood, Sohail Musa; Milosevic, Jovan; Nesbø, Simon Voigt; Nystrand, Joakim; Rehman, Attiq ur; Richter, Matthias; Røed, Ketil; Røhrich, Dieter; Skaali, Toralf Bernhard; Tambave, Ganesh Jagannath; Tveter, Trine Spedstad; Ullaland, Kjetil; Velure, Arild; Wagner, Boris; Wikne, Jon Christopher; Zhang, Hui; Zhao, Chengxin; Zhou, Zhuo; Zhu, Hongsheng; ALICE, Collaboration (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      ALICE at the LHC provides unique capabilities to study charmonium production at low transverse momenta (pT). At central rapidity, (|y| < 0.8), ALICE can reconstruct J/ψ via their decay into two electrons down to zero pT. ...
    • ALICE measurements of flow coefficients and their correlations in small (pp and p–Pb) and large (Xe–Xe and Pb–Pb) collision systems 

      Gajdošová, Katarína; Acharya, Shreyasi; Acosta, Fernando T.; Adamová, Dagmar; Adolfsson, Jonatan; Aggarwal, Madan M.; Aglieri Rinella, Gianluca; Agnello, Michelangelo; Agrawal, Neelima; Ahammed, Zubayer; Alme, Johan; Altenkaemper, Lucas; Djuvsland, Øystein; Ersdal, Magnus Rentsch; Fionda, Fiorella Maria Celeste; Nystrand, Joakim; Rehman, Attiq Ur; Røhrich, Dieter; Tambave, Ganesh Jagannath; Ullaland, Kjetil; Wagner, Boris; Zhou, Zhuo; Arsene, Ionut Cristian; Bätzing, Paul Christoph; Dordic, Olja; Lardeux, Antoine Xavier; Lindal, Svein; Mahmood, Sohail Musa; Malik, Qasim Waheed; Richter, Matthias; Røed, Ketil; Skaali, Toralf Bernhard; Tveter, Trine Spedstad; Wikne, Jon Christopher; Zhao, Chengxin; Hetland, Kristin Fanebust; Kileng, Bjarte; Nesbø, Simon Voigt; Storetvedt, Maksim Melnik; Helstrup, Håvard; Langøy, Rune; Lien, Jørgen; Ahn, Sang Un; Aiola, Salvatore; Akindinov, Alexander; Al-Turany, Mohammad; Alam, Sk Noor; Albuquerque, D. S. D.; Aleksandrov, Dmitry; Alessandro, Bruno; ALICE, Collaboration (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Many observables which are used as a signature of the collective effects in heavy-ion collisions when measured in high multiplicity pp and pA interactions reveal a very similar behaviour. We will present first measurements ...
    • ALICE results on system-size dependence of charged-particle multiplicity density in p–Pb, Pb–Pb and Xe–Xe collisions 

      Kim, Beomkyu; Acharya, Shreyasi; Acosta, Fernando T.; Adamová, Dagmar; Adolfsson, Jonatan; Aggarwal, Madan M.; Aglieri Rinella, Gianluca; Agnello, Michelangelo; Agrawal, Neelima; Ahammed, Zubayer; Alme, Johan; Altenkaemper, Lucas; Djuvsland, Øystein; Ersdal, Magnus Rentsch; Fionda, Fiorella Maria Celeste; Nystrand, Joakim; Rehman, Attiq Ur; Røhrich, Dieter; Tambave, Ganesh Jagannath; Ullaland, Kjetil; Wagner, Boris; Zhou, Zhuo; Arsene, Ionut Cristian; Bätzing, Paul Christoph; Dordic, Olja; Lardeux, Antoine Xavier; Lindal, Svein; Mahmood, Sohail Musa; Malik, Qasim Waheed; Richter, Matthias; Røed, Ketil; Skaali, Toralf Bernhard; Tveter, Trine Spedstad; Wikne, Jon Christopher; Zhao, Chengxin; Helstrup, Håvard; Hetland, Kristin Fanebust; Kileng, Bjarte; Nesbø, Simon Voigt; Storetvedt, Maksim Melnik; Langøy, Rune; Lien, Jørgen; Ahn, Sang Un; Aiola, Salvatore; Akindinov, Alexander; Al-Turany, Mohammad; Alam, Sk Noor; Albuquerque, D. S. D.; Aleksandrov, Dmitry; Alessandro, Bruno; ALICE, Collaboration (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Particle production at LHC energies involves the interplay of hard (perturbative) and soft (non-perturbative) QCD processes. Global observables, such as the charged-particle multiplicity, are related to the initial geometry ...
    • AlignRT: Er det et verktøy som bidrar til bedre presisjon og nøyaktighet av pasientoppsett ved strålebehandling? 

      Fossum, Hilde Richardson (Master thesis, 2022)
      Bakgrunn og hensikt: AlignRT er en overflategjenkjenningsapplikasjon som skal gjøre det lettere å stille inn pasienten ved stråleterapi og spare tid for stråleterapeutene. I august 2021 ble det gjort en oppgradering av ...
    • All aktivitet er ikke god aktivitet 

      Torgersen, Stine Hallingstad (Master thesis, 2023)
      Dette forskningsprosjektet har hatt som formål å undersøke hvordan læreren kan legge til rette for elevaktive arbeidsmåter med nettbrett på ungdomstrinnet. Problemstillingen lyder som følger: Hvordan opplever lærere at ...
    • All the same or different? Revisiting measures of teachers' technology acceptance 

      Scherer, Ronny; Siddiq, Fazilat; Tondeur, Jo (Journal article; Peer reviewed, 2020)
      Technology acceptance has been widely discussed and examined in educational contexts. Despite the variety of models and measures describing teachers' technology acceptance, two key assumptions persist in the existing body ...
    • «Alle elever er den foretrukne elev» - Skoleledelsens betydning i arbeidet med forebygging av frafall 

      Mørk, Merethe (Master thesis, 2017)
      Det er et nasjonalt mål at alle som er i stand til det skal gjennomføre videregående opplæring. Fortsatt ligger frafallsprosenten på rundt 30%. Høyest er frafallet fra yrkesfaglig studieretning (Statistisk sentralbyrå, ...
    • «Alle er gode på noe og det er det viktig å fremheve» 

      Rønning, Daniel Thorstensen (Master thesis, 2022)
      Samarbeidslæring er en undervisningsmetode, som barneskolelærere kan legge til rette for. Dette skal være en undervisningsmetode, hvor elevene arbeider i team, er aktive, samarbeider og får være sosiale. I LK20 sin overordnete ...
    • Alle kan arrangere : toneteori med 100 læringsoppgaver 

      Runsjø, Pål (Notat;1/2013, Working paper, 2013)
    • “Alle satt på galleriet, alle satt på tribunen og ingen visste hvem som skulle spille. Ingen var tatt ut på laget” - Hvordan opplevelsen av en endringsprosess fører til ulike reaksjoner hos ansatte 

      Fjellheim, Kamilla; Gjørsvik, Anett B. (Master thesis, 2017)
      Nordic Construction Company (NCC) har de siste årene opplevd tøffe markedsforhold. Toppledelsen så at det var svakheter i organisasjonens oppbygging og gjennomførte derfor en endringsprosess som de kalte “Ett NCC”. ...
    • "Alle skal med, sånn at det er vi. Det blir som et puslespill" : en studie med blikk på inkluderende fellesskap, der økt bemanning utgjør konteksten 

      Olsen, Kristin Ingolfsrud (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven undersøker hvordan barnehagelærere beskriver arbeidet med inkluderende fellesskap i barnehagen. Formålet er å få økt innsikt i og kunnskap om hvordan barnehagelærere forstår oppgaven med inkluderende ...
    • Alle teller mer : en evaluering av hvordan Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver blir innført, brukt og erfart 

      Østrem, Solveig; Bjar, Harald; Føsker, Line Ingjerd Rønning; Hogsnes, Hilde Dehnæs; Jansen, Turid Thorsby; Nordtømme, Solveig; Tholin, Kristin Rydjord (Research report; Peer reviewed, 2009)
      Rapporten er skrevet på bakgrunn av et oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Evalueringen består av to kvantitative og fire kvalitative undersøkelser blant aktører og brukergrupper som er berørt av rammeplanen: barn, ...
    • Allmenn kulturlov i Norge : mellom juss og kulturpolitikk 

      Kvarv, Sture (Journal article; Peer reviewed, 2007)
      The article discusses the political process in connection with a general law regulating the cultural field in Norway. This particular question will be related to the area of cultural politics and to the development of the ...