“Alle satt på galleriet, alle satt på tribunen og ingen visste hvem som skulle spille. Ingen var tatt ut på laget” - Hvordan opplevelsen av en endringsprosess fører til ulike reaksjoner hos ansatte
Abstract
Nordic Construction Company (NCC) har de siste årene opplevd tøffe markedsforhold. Toppledelsen så at det var svakheter i organisasjonens oppbygging og gjennomførte derfor en endringsprosess som de kalte “Ett NCC”. Hovedgrunnlaget for endringen var å slå sammen NCC sine avdelinger i Norge, Sverige, Danmark og Finland til et nordisk konsern. Toppledelsens mål med denne endringsprosessen var å dra nytte av organisasjonens størrelse for å nå nye markeder samt øke effektiviteten og konkurransekraften i organisasjonen. Temaet for denne masteroppgaven omhandler ansattes opplevelse av endringsprosessen “Ett NCC”. Hensikten med oppgaven var å undersøke hvordan den ansatte opplevde å leve i endringsprosessen. Videre ønsket vi å se nærmere på hvordan de ansattes reaksjon kan påvirke endringsprosessen og organisasjonen i ettertid av at endringene er implementert, noe som gjenspeiler seg i vår problemstilling: Hvordan opplevde de ansatte endringsprosessen “Ett NCC”?
Oppgavens teoretiske perspektiver omhandler organisasjon, organisasjonsendringer, endringsledelse, endringsstrategi, samt opplevelser av og reaksjoner på endring. Med utgangspunkt i det teoretiske perspektivet, vil vi i oppgaven forsøke å belyse hva som påvirker hvor vellykket en endringsprosess er, sett fra ansattes ståsted.
Studien er gjennomført ved hjelp av kvalitativ metode i form av dybdeintervjuer med induktiv tilnærming. Det ble i forkant av dybdeintervjuene gjennomført en enkel dokumentanalyse for å øke vår forkunnskap om NCC som organisasjon og endringsprosessen “Ett NCC”. Vi har i tillegg anvendt våre egne observasjoner for å skape et mer helhetlig bilde av virkeligheten.
Hovedfunnene i vår masteroppgave viser at toppledelsen i NCC førte endringsprosessen som en styrt prosess, ovenfra og ned. Dette har ført til at de ansatte opplevde en stor indre uro i organisasjonen, som kom til utrykk gjennom ulike grader av motstand til endringsprosessen.