Blar i USN Open Archive på forfatter "Tvedten, Sigrunn"
-
Barns rett til medvirkning i den norske barnevernloven og medvirkningsforskriften- En kvalitativ innholdsanalyse av høringsinnspill til forskrift om barns rett til medvirkning
Hoff-Halvorsen, Henrik (Master thesis, 2024)Sammendrag Den forrige norske barnevernvernsloven var gjeldende i 30 år, før vi 01.01 2023 fikk en ny barnevernslov. Den hadde som et overordnet mål å sikre bedre rettsikkerhet for både barn og foreldre. En av de største ... -
Erfaringer fra prosjektet ‘Pusterommet’ i to folkebiblioteker i Vestfold: Bruk av servicedesign for å la ungdom medvirke i utvikling av biblioteket som sosial møteplass, i et folkehelseperspektiv
Tvedten, Sigrunn (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;1, Report, 2018)Vestfold fylkesbibliotek fikk i 2016 midler fra Nasjonalbiblioteket, for å gjennomføre et prosjekt for å involvere ungdommer aktivt i å utvikle folkebiblioteket i retning av å oppleves som mer relevant for ungdommer som ... -
Evaluering av studiet ledelse og innovasjon : et skreddersømstudium for mellomledere i statsetater
Tvedten, Sigrunn (Skriftserien fra Høgskolen i Buskerud og Vestfold;16, Research report, 2015-11-17)Høgskolen i Buskerud og Vestfold (HBV) har siden 2014 tilbudt et skreddersydd lederutviklingsstudium for mellomledere og tillitsvalgte i et utvalg statsetater i Vestfold og Buskerud. Emnet Ledelse og innovasjon ble gjennomført ... -
Familievernet, en tjeneste rigget for forebyggende samarbeid?
Schia, Cecilie Henriksen (Master thesis, 2023)Masterstudien handler om hvordan ulike forhold familieverntjenesten påvirker samarbeid med eksterne tjenester. Gjennom analyse av intervjuer med ansatte i familieverntjenesten, som gjennom flere år var deltakere i et ... -
Hva norske barnehagelærerstudenter mener de har lært om barns språktilegnelse og tidlige litterasitet.
Gjems, Liv; Grøgaard, Jens Brandi; Tvedten, Sigrunn (Journal article; Peer reviewed, 2016)I denne artikkelen presenteres deskriptive data fra en spørreundersøkelse til alle tredjeklassestudentene som tok barnehagelærerutdanning på heltid våren 2012. Studentene svarte på spørsmål om personlig læringsutbytte på ... -
Hvordan håndterer og opplever foreldre på ungdomstrinnet leksepraksiser?
Fangan, Marte-Emilie (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven omhandler hvordan foreldre med barn på ungdomstrinnet håndterer og opplever leksepraksiser. Det er en kvalitativ analyse basert på intervju med fem foreldre i urbane strøk på Østlandet. Problemstillingen ... -
Implementeringen av en strategiplan i videregående skole
Bjørnstad, Olav-Trygve Aas (Master thesis, 2023)Strategiplaner for opplæring og tilhørende virksomhetsplaner inngår i rekken av styrende dokumenter i skolen. Dette er en studie over implementeringen av disse dokumentene. Studien belyser hvordan planene har blitt utarbeidet, ... -
Liaisonfunksjonen i organisatorisk kontekst
Bergene, Beate Kristin (Master thesis, 2022)Temaet for denne oppgaven er liaisonfunksjon og studien tar for seg hvordan denne funksjonen fungerer ved et interorganisatorisk samarbeid, spesielt i forbindelse med Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Selve ... -
Mangfoldskompetanse i det norske barnevernet
Søyland, Denise (Master thesis, 2023)Temaet for denne oppgaven er mangfoldskompetanse i det norske kommunale barnevernet, hvor det er fokus på den etniske og kulturelle dimensjonen av mangfold. For å besvare problemstillingen «Hvordan arbeides det med ... -
Om økt bistand til, og å implementere tilsyn av fysiske mangler i private leieboliger
Hassum, Atle (Master thesis, 2024)Bolig er, sammen med arbeid, kanskje den viktigste arenaen for personlig trygghet og stabilitet for innbyggerne i samfunnet vårt (Ulfrstad, 2011). Om den som er bosatt i denne boligen kan ta nok personlig eierskap i boligen ... -
Praksis i grunnskolelærerutdanningen: praksisnær eller inautentisk? En kvalitativ studie av grunnskolelærerstudenter og læreres opplevelser av lærerutdanningens praksis
Midtbø, Sander Olai Nordgård (Master thesis, 2024)5. april 2024 offentliggjorde Kunnskapsdepartementet den nye profesjonsmeldingen Profesjonsnære utdanningar over heile landet, og grunnskolelærerutdanningen er blant de mest sentrale. Hovedbudskapet innebærer å gjøre ... -
Samskaping i kommunalt folkehelsearbeid
Asp, Hege (Master thesis, 2023)En kvalitativ studie av erfaringer med samskapingsarbeid i kommunalt folkehelsearbeid. Studien er basert på personlige intervjuer og relevante dokumenter. Funnene viser at ildsjeler, tid og tillit har betydning for ... -
Ungdom og bibliotek i Re kommune : en kvalitativ undersøkelse av ungdommers bruk og opplevelse av det lokale folkebiblioteket
Tvedten, Sigrunn; Rønningen, Katrine (Skriftserien fra Høgskolen i Sørøst-Norge;2, Research report, 2016)Alle ungdommene har kjennskap til biblioteket, og har benyttet det i oppveksten. Ungdommen vi snakket med assosierer i hovedsak biblioteket med bøker og utlånsfunksjonen. Ingen hadde noen forestillinger om biblioteket ... -
Vestfoldbibliotekene - en merkevare i prosess: Evaluering av et synliggjøringsprosjekt for folkebibliotekene i Vestfold
Tvedten, Sigrunn; Solem, Birgit Andrine Apenes; Elvestad, Eiri; Thorkildsen, Are (Skriftserien fra Høgskolen i Buskerud og Vestfold;11, Research report, 2015)Denne rapporten markerer avslutningen på et prosjekt med formål å utvikle en modell for å evaluere og måle effekten av et synliggjøringsarbeid i Vestfoldbibliotekene. Vestfoldbibliotekene er et bindende samarbeid mellom ...