Praksis i grunnskolelærerutdanningen: praksisnær eller inautentisk? En kvalitativ studie av grunnskolelærerstudenter og læreres opplevelser av lærerutdanningens praksis
Abstract
5. april 2024 offentliggjorde Kunnskapsdepartementet den nye profesjonsmeldingen Profesjonsnære utdanningar over heile landet, og grunnskolelærerutdanningen er blant de mest sentrale. Hovedbudskapet innebærer å gjøre lærerutdanningen mer profesjonsnær ved å fokusere på forholdet mellom teori og praksis, inkludert samarbeidet mellom utdanningsinstitusjoner og praksisskoler. Formålet med denne studien vil være å utforske hvordan grunnskolelærerstudenter og lærere opplever teori-praksis-forholdet, og samarbeidet mellom teori- og praksisfeltet. Studiens hovedproblemstilling lyder som følger:
Hvordan opplever grunnskolelærerstudenter og lærere praksisen i lærerutdanningen?
For å belyse hovedproblemstillingen, har to grunnskolelærerstudenter og to utdannede lærere blitt intervjuet med utgangspunkt i kvalitativ forskningsmetode. Funnene i studien indikerte variasjon med henhold til opplevelsene av lærerutdanningens praksis. De fleste informantene oppfattet den imidlertid som kunstig, fragmentert og i liten grad forberedende på tematikk som klasseledelse, fagformidling og relasjonsbygging. Praksislærerens rolle ble samtidig trukket frem som en av de mest sentrale bidragene for informantenes utvikling gjennom deres respektive utdanningsløp. Dette funnet ble koblet opp mot samarbeidet mellom praksisskolene og utdanningsinstitusjonene. Samarbeidet ble hovedsakelig oppfattet som dårlig og tilfeldig, og det fremhevde behovet for et mer samkjørt samarbeid for å gi lærerstudenter best mulig grunnlag for å være trygge i rollen som lærer. Et siste moment som kom til syne gjennom datamaterialet var innvirkningen av vikararbeid ved siden av studiene. Erfaring som vikar stod frem som en mer autentisk og profesjonsnær opplevelse for flere av informantene, og det ga dem en god, og tidvis bedre, indikasjon på hvordan livet som lærer ville se ut etter fullført utdanning.