Implementeringen av en strategiplan i videregående skole
Abstract
Strategiplaner for opplæring og tilhørende virksomhetsplaner inngår i rekken av styrende dokumenter i skolen. Dette er en studie over implementeringen av disse dokumentene. Studien belyser hvordan planene har blitt utarbeidet, iverksatt og hvilke barrierer informantene har opplevd i denne prosessen.
Studien hviler på en kvalitativ metode med intervju av 6 informanter fra ulike nivå og med ulike stillinger i én organisasjon. Som det framgår av studien har informantene nokså ulik oppfatning av både arbeidet med å utvikle planene, men også hvordan de har blitt implementert. Studien viser at matematikklærerne i liten grad har kjennskap til både strategiplanen og virksomhetsplanen, men at de likevel jobber i tråd med flere av virksomhetsplanens strategiområder. Skolelederne og den fylkeskommunale rådgiveren jeg har intervjuet trekker fram viktigheten av kontinuitet i strategiarbeidet.
Tidligere forskning på implementering av både læreplaner og ulike skolesatsingsprogram har blitt brukt for å se dette i sammenheng med min forskning. Det viser seg da at det er likheter her når det gjelder hvor godt man opplever å ha lykkes med implementeringen. Forankring gjennom medvirkning og eierskap var noe av det fylkeskommunen hadde som intensjon med utviklingsarbeidet. Funn viser at dette delvis har lykkes.