Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTvedten, Sigrunn
dc.contributor.authorBjørnstad, Olav-Trygve Aas
dc.date.accessioned2023-11-16T17:41:17Z
dc.date.available2023-11-16T17:41:17Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6914269:55749325
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3103081
dc.description.abstractStrategiplaner for opplæring og tilhørende virksomhetsplaner inngår i rekken av styrende dokumenter i skolen. Dette er en studie over implementeringen av disse dokumentene. Studien belyser hvordan planene har blitt utarbeidet, iverksatt og hvilke barrierer informantene har opplevd i denne prosessen. Studien hviler på en kvalitativ metode med intervju av 6 informanter fra ulike nivå og med ulike stillinger i én organisasjon. Som det framgår av studien har informantene nokså ulik oppfatning av både arbeidet med å utvikle planene, men også hvordan de har blitt implementert. Studien viser at matematikklærerne i liten grad har kjennskap til både strategiplanen og virksomhetsplanen, men at de likevel jobber i tråd med flere av virksomhetsplanens strategiområder. Skolelederne og den fylkeskommunale rådgiveren jeg har intervjuet trekker fram viktigheten av kontinuitet i strategiarbeidet. Tidligere forskning på implementering av både læreplaner og ulike skolesatsingsprogram har blitt brukt for å se dette i sammenheng med min forskning. Det viser seg da at det er likheter her når det gjelder hvor godt man opplever å ha lykkes med implementeringen. Forankring gjennom medvirkning og eierskap var noe av det fylkeskommunen hadde som intensjon med utviklingsarbeidet. Funn viser at dette delvis har lykkes.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleImplementeringen av en strategiplan i videregående skole
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel