dc.contributor.advisor | Tvedten, Sigrunn | |
dc.contributor.author | Bjørnstad, Olav-Trygve Aas | |
dc.date.accessioned | 2023-11-16T17:41:17Z | |
dc.date.available | 2023-11-16T17:41:17Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.usn:wiseflow:6914269:55749325 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3103081 | |
dc.description.abstract | Strategiplaner for opplæring og tilhørende virksomhetsplaner inngår i rekken av styrende dokumenter i skolen. Dette er en studie over implementeringen av disse dokumentene. Studien belyser hvordan planene har blitt utarbeidet, iverksatt og hvilke barrierer informantene har opplevd i denne prosessen.
Studien hviler på en kvalitativ metode med intervju av 6 informanter fra ulike nivå og med ulike stillinger i én organisasjon. Som det framgår av studien har informantene nokså ulik oppfatning av både arbeidet med å utvikle planene, men også hvordan de har blitt implementert. Studien viser at matematikklærerne i liten grad har kjennskap til både strategiplanen og virksomhetsplanen, men at de likevel jobber i tråd med flere av virksomhetsplanens strategiområder. Skolelederne og den fylkeskommunale rådgiveren jeg har intervjuet trekker fram viktigheten av kontinuitet i strategiarbeidet.
Tidligere forskning på implementering av både læreplaner og ulike skolesatsingsprogram har blitt brukt for å se dette i sammenheng med min forskning. Det viser seg da at det er likheter her når det gjelder hvor godt man opplever å ha lykkes med implementeringen. Forankring gjennom medvirkning og eierskap var noe av det fylkeskommunen hadde som intensjon med utviklingsarbeidet. Funn viser at dette delvis har lykkes. | |
dc.description.abstract | | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | University of South-Eastern Norway | |
dc.title | Implementeringen av en strategiplan i videregående skole | |
dc.type | Master thesis | |