Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkovholt, Karianne
dc.contributor.authorJorde, Åse Marit
dc.date.accessioned2024-08-22T13:34:11Z
dc.date.available2024-08-22T13:34:11Z
dc.date.created2024-01-08T17:42:04Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationSkovholt, K., & Jorde, Åse M. (2023). Agendasøkende spørsmål i muntlig eksamen: Når og hvordan eksaminator oppfordrer elevene til å vise ytterligere kompetanse ved å sette agendaen selv. Norsk Lingvistisk Tidsskrift, 41(2), 283-307.en_US
dc.identifier.issn0800-3076
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3147647
dc.description.abstractI denne artikkelen undersøker vi læreres agendasøkende spørsmål i muntlig eksamen, i avslutningssekvenser der lærere inviterer elevene til å sette agenda gjennom spørsmål som «Er det noe du har lyst til å si som du ikke har fått sagt?» Analysen viser hvordan elevene håndterer disse, og hvordan det ikke er så åpent for svar som man kunne tenke seg. Spørsmålene er tvetydige, fordi de på den ene siden kan tolkes som en invitasjon til å si noe mer, mens de på den andre siden kan høres som en innledning til å avslutte samtalen. Vi diskuterer hvordan spørsmålene både kan knyttes til retningslinjene for eksamen, fordi de gir elevene utvidete muligheter til å vise kompetanse, men også kan knyttes til rutiner for å avslutte en samtale og dermed gir elevene begrensede muligheter for å svare. Studien bidrar med kunnskap om hvordan lærere kan optimalisere bruk av spørsmål under muntlig eksamen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.urihttps://www.ojs.novus.no/index.php/NLT/article/view/2268
dc.rightsNavngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.no*
dc.titleAgendasøkende spørsmål i muntlig eksamen: Når og hvordan eksaminator oppfordrer elevene til å vise ytterligere kompetanse ved å sette agendaen selven_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2023 Forfatterne.en_US
dc.source.pagenumber283-307en_US
dc.source.volume41en_US
dc.source.journalNLT - Norsk lingvistisk tidsskriften_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.cristin2222643
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal