Show simple item record

dc.contributor.authorMyklevold, Gro-Anita
dc.date.accessioned2024-08-19T12:21:41Z
dc.date.available2024-08-19T12:21:41Z
dc.date.created2023-12-18T15:33:09Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationMyklevold, G. A. (2023). The pedagogic potential of graphic novels: Empathy and literary awareness in Adrian Tomine’s The loneliness of the long-distance cartoonist (2020). ELLA-utdanning, litteratur, språk, 1(2), Artikkel 9.en_US
dc.identifier.issn2704-0968
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3146961
dc.description.abstractTil tross for at elever i dag blir sett på som en visuell generasjon, er elevers kompetanse i å lese og tolke ikontekster ofte ikke like utviklet som vi tror (Connors, 2012). I denne studien har jeg derfor undersøkt hvordan en autobiografisk tegneserie kan bli brukt på videregående skole for å understøtte kompetansemålene i engelsk innen empati og litterær bevissthet (KD, 2019). Jeg har utført en nærlesing av Adrian Tomine’s The loneliness of the long-distance cartoonist (2020), og brukt kognitiv litteraturteori (Nikolajeva, 2014) og metakomikk (Cook, 2017; Kukkonen, 2013) som teoretisk rammeverk. Analysen indikerer at Tomine’s grafiske roman er en blanding av autobiografisk tegneserie og grafisk dagbok, og at den gjennom sine ærlige bilder om fremmedgjøring og tilhørighet er et nyttig verktøy for å stimulere empati i leserne (Cardell, 2014). Gjennom et vell av metafiktive grep i Tomines grafiske roman, er det også et stort potensiale for å engasjere lesere på videregående skole i litterære diskusjoner, noe som kan gjøre dem mer litterært bevisste på dette formatets oppbygning og lek med fiksjon og fakta. I fremtidige studier bør derfor grafiske romaner for elever på videregående skole få mer fokus, og grafiske verk for denne aldersgruppen kan også bli hyppigere inkorporert i leselister på skoler og i lærerutdanning (Connors, 2012).en_US
dc.language.isoengen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleThe pedagogic potential of graphic novels Empathy and literary awareness in Adrian Tomine’s The loneliness of the long-distance cartoonist (2020)en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2023 ELLA - utdanning, litteratur, språk.en_US
dc.source.volume1en_US
dc.source.journalELLA – Education, Literature, Language – Utdanning, litteratur, språken_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.58215/ella.29
dc.identifier.cristin2215084
dc.source.articlenumber9en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal