Show simple item record

dc.contributor.advisorBerntsen, Hedda Helene
dc.contributor.authorSolli, Vilde Aslaksen
dc.date.accessioned2024-08-08T16:41:34Z
dc.date.available2024-08-08T16:41:34Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7069675:59814512
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3145449
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan to ansatte og én elev i barneskolen opplever at tidlig innsats og tilpasset opplæring har betydning for mestringsforventningen til elever med skolefaglige utfordringer. Dette ble undersøkt ved å gjennomføre tre kvalitative dybdeintervjuer av personer som kan inngå i skolehverdagen til elever med skolefaglige utfordringer. Dette innebar en lærer, en spesialpedagog og en elev. De første fire årene av grunnskolen har skolen et ekstra stort ansvar for tilpasset opplæring for å forsikre seg om at alle elevene klarer å henge godt med i lesing, skriving og regning (Postholm, Haug, Krumsvik, & Munthe, 2021, s. 40). I den sammenheng kan Albert Banduras sosial kognitive teori være aktuell. Dette fordi denne teorier poengterer viktigheten av gode mestringsopplevelser i begynnelsen av læringsprosessen for å kunne danne en positiv mestringsforventning (Bandura, 1986). Jeg ønsket derfor å finne ut hvordan de ansatte opplevde arbeidet med tidlig innsats og tilpasset opplæring, og hvordan dette arbeidet igjen kunne påvirke elevens mestringsforventning. Jeg ønsket også å finne ut hvordan en elev opplevde undervisningen vedkommende ble gitt i skolen og hvordan h*n opplevde sin egen mestring og mestringsforventning. Den tematiske analysen av de transkriberte intervjuene har medvirket til at studien presenterer funn i form av eksempler på hvordan tidlig innsats og tilpasset opplæring kan ha betydning for mestringsforventningen til elever med utfordringer i skolen. Funnene innebærer også eksempler på faktorer som kan påvirke kvaliteten på den tidlige innsatsen og tilpassede opplæringen, og forklaringer på hvorfor engelsk utpeker seg når det kommer til elevers opplevde mestringserfaring i grunnfagene. I diskusjonskapittelet blir det så forsøkt å knytte dissene funnene opp mot relevant teori og forskning, for å undersøke om det er en sammenheng mellom litteraturen og det informantenes opplevelser og erfaringer. Målet med denne studien er å produsere funn som kan inspirere til videre forskning på dette feltet slik at enda flere elever med utfordringer skal få oppleve mestring, få et godt forhold til skolen, og at færrest mulig skal oppleve å føle seg dumme slik som min lillebror gjorde.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleMestringsforventning og elever med skolefaglige utfordringer: en kvalitativ studie om betydningen av tidlig innsats og tilpasset opplæring for mestring
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record