Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRagnhild Evensen
dc.contributor.authorVejo, Aldina
dc.date.accessioned2024-08-07T16:41:30Z
dc.date.available2024-08-07T16:41:30Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7083848:58521238
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3145189
dc.description.abstractDenne masteroppgaven, skrevet for studieprogrammet Master i pedagogikk med fordypning i spesialpedagogikk rettet mot barnehage og skole ved Universiteter i Sørøst-Norge (USN), undersøker tema som omhandler foreldrenes erfaringer med overgang fra barnehage til skole for barn som har autismespekterforstyrrelser. Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som er basert på tre intervjuer. Barn med autismespekterforstyrrelser kan reagere sterkt på endinger rundt dem og kan ha vansker med å tilpasse seg til nye omgivelser. Overgang fra barnehagen til skolen oppleves vanskelig for både barn og foreldrene deres. Resultatene i denne undersøkelsen viser at foreldrene opplevde stress og usikkerhet knyttet til deres barns overgang til skolen fordi de går fra det trygge og kjente til det ukjente. Foreldrenes opplevelser og erfaringer av samarbeid og kommunikasjon med barnehagen, skolen og andre instanser varierer i stor grad. Det samme gjelder involvering av foreldre i overgangsprosessen, selv om de er viktige bidragsytere i barns liv, og nøkkelpersoner i overgangen fra barnehagen til skolen på grunn av deres kunnskaper om barnet. Foreldrenes opplevelser og erfaringer av samarbeid på tvers av profesjoner og institusjoner, kan tyde på at barnehagen og skolen samarbeider med hverandre i overgangsprosessen, men at det likevel ikke er nok. Informantenes utsagn kan også peke på at det kan være mangel på kontinuitet i overgangsprosessen, samt at det i er behov for større opplevelse av sammenheng mellom barnehagen og skolen for barn. Barn med autismespekterforrstyrelser har ofte behov for tilrettelegging i overgangen til skolen, og denne studien kan peke på at tilretteleggingen barn får i overgangsprosessen kan avhenge av institusjoners rammer. Samtidig er kompetanse og kunnskap om autismespekterforstyrrelser i barnehagen og skolen ulik. Foreldrene vil generelt at det er mer fokus på forebyggende arbeid i overgangen fra barnehagen til skolen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleForeldres perspektiver på overgang fra barnehagen til skolen for barn med autismespekterforstyrrelser. Hvordan erfarer foreldre av barn med autismespekterforstyrrelser overgang fra barnehagen til skolen?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel