dc.contributor.advisor | Moxnes, Anna R. | |
dc.contributor.author | Langli, Anita Sundby | |
dc.date.accessioned | 2024-08-07T16:41:25Z | |
dc.date.available | 2024-08-07T16:41:25Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.usn:wiseflow:7083848:59808523 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3145188 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven undersøker hvordan barnehagelærere med veiledningsutdanning, bruker sin kompetanse i barnehagen. Vitenskapsteoretisk, befinner denne teksten seg innenfor hermeneutikken, som har som formål å skape en større forståelse, gjennom å sette egne forståelser i spill (Gadamer, 2012, s. 533). Formålet med masteroppgaven, er å belyse, få økt innsikt i og en større forståelse, av hvordan barnehagelærerne beskriver bruken av egen veiledningskompetanse i barnehagen.
Min problemstilling for arbeidet ble derfor følgende: «Hvordan bruker barnehagelærere med veiledningsutdanning, sin kompetanse i barnehagen?». Formuleringen i problemstillingen har et utforskende preg, og derfor var det nærliggende å undersøke tematikken innenfor et kvalitativt design. Masteroppgaven har ikke til hensikt å frembringe allmenn kunnskap, men søke etter nye forståelser og innsikt i hvordan veiledningskompetanse anvendes i barnehagen, og som kan bidra til refleksjon over tematikken og nye måter å forstå innholdet i og bruken av veiledningskompetanse på. Inspirert av Gadamers filosofiske hermeneutikk, falt valget for datainnsamlingen på fokusgruppeintervjuer som metodisk verktøy.
Da veiledning og veiledningskompetanse kan forstås ulikt og oppleves som en sammensatt og kompleks virksomhet, viser undersøkelsen at barnehagelærerne opplever det på samme måte. Spesielt for denne masteroppgaven er hvordan den setter søkelyset på spenningene deltakerne uttrykker at de står i. Denne spenningen, omhandler både forventninger til veilederrollen og dermed bruk av barnehagelærernes veiledningskompetanse. Deres forståelser blir satt i spill gjennom kritiske granskninger og forhandlinger av mening, og nye forståelser vokser frem.
Studiens hovedfunn innebærer en forståelse om at veiledningskompetanse er sammensatt av teoretisk og praktisk kunnskap, som kan formulere som en praktisk syntese. I denne praktiske syntesen ligger det noen kjernebegreper, som knyttes sterkt til innholdet i deltakernes veiledningskompetanse, og bruken av denne kompetansen i barnehagen. Disse begrepene er refleksjon, tenkning og styrking av profesjonskompetansen. | |
dc.description.abstract | This master's thesis examines how kindergarten teachers with guidance training use their expertise in the kindergarten. Scientifically, this text is within hermeneutics, which aims to create a greater understanding, by putting one's own understandings into play (Gadamer, 2012, p. 533). The purpose of the master's thesis is to illuminate, gain increased insight into and a greater understanding of how the kindergarten teachers describe the use of their own guidance skills in the kindergarten.
My problem for the work was therefore the following: "How do kindergarten teachers with guidance training use their expertise in the kindergarten?". The wording of the problem has an exploratory feel, and therefore it was obvious to examine the topic within a qualitative design. The master’s thesis does not intend to produce general knowledge, but to search for new understandings and insights into how guidance skills are used in the nursery, and which can contribute to reflection on the topic and new ways of understanding the content and use of guidance skills. Inspired by Gadamer's philosophical hermeneutics, the choice for data collection fell on focus group interviews as a methodological tool.
As guidance and guidance expertise can be understood differently and experienced as a complex and complex activity, the survey shows that the kindergarten teachers experience it in the same way. What is special about this master's thesis is how it puts the spotlight on the tensions that the participants express that they are in. This tension deals with both expectations for the supervisor's role and thus the use of the kindergarten teachers' supervision skills. Their understandings are put into play through critical scrutiny and negotiation of meaning, and new understandings emerge.
The study's main findings involve an understanding that guidance competence is composed of theoretical and practical knowledge, which can be formulated as a practical synthesis (Grimen, 2008). In this practical synthesis there are some core concepts, which are strongly linked to the content of the participants' guidance competence, and the use of this competence in the kindergarten. These terms are reflection, thinking and strengthening of professional competence. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | University of South-Eastern Norway | |
dc.title | "Du må tenke sjøl" - en utforskning av barnehagelæreres bruk av egen veiledningskompetanse | |
dc.type | Master thesis | |