Vold mot lærere i skolen: En kvalitativ studie av ledelsens håndtering av vold mot lærere
Abstract
Vold og trusler mot lærere er et økende problem i den norske skolen. Denne masteravhandlingen retter søkelys mot skoleledelsens håndtering av vold mot lærere utført av elever.
Oppgavens problemstilling er: Hvordan kan skoleledelsen arbeide systematisk for å håndtere vold mot lærere?
Formålet med studien er å belyse hvordan skoleledelsen kan arbeide med håndteringen av vold mot lærere fra elever. Studien benytter transformativ ledelse som teoretisk rammeverk og peker på blant annet Batesons kommunikasjonsteori og Honneths anerkjennelsesteori som viktige elementer. Kommunikasjon, tillit og anerkjennelse er sentralt i samarbeidet mellom ledelsen og lærerne.
Studien besvarer problemstillingen ved innhentet empiri fra semistrukturerte intervjuer med 3 lærere og 1 rektor ved den samme ungdomsskolen. Empirien er analysert gjennom Braun og Clarke sin refleksive tematiske analyse.
Samlet finner studien at ledelsens håndtering har stor påvirkning på hvordan den enkelte læreren opplever å bli ivaretatt etter voldshendelser. Studien viser også at ledelsen har makt og påvirkning på hvordan kollegiet som felleskap arbeider med fenomenet vold og trusler mot lærere. Lærerne i denne studien understreker at ledelsen og kollegiet er to viktige støttespillere for å bearbeide voldshendelser, og skryter av hvordan ledelsen på deres skole har håndtert arbeidet.