Hvorfor skal jeg lære dette?
Abstract
I denne masteroppgaven har jeg undersøkt denne problemstillingen: Hvordan har det eleven lærer i samfunnsfag blitt påvirket av samfunnsutviklingen de siste 20 årene? Oppgaven har sett på hvordan læreplanene LK06 og LK20 har blitt påvirket av samfunnsendringer, gjennom politiske dokumenter, som NOU 2014:7, og Stortingsmelding 28, og deres refleksjoner og anbefalinger rundt samfunnsendringer. Ved å analysere disse dokumentene kunne man forstå hvordan utdanningsidealer har utviklet seg i takt med samfunnsutviklingen.
I teoridelen av oppgaven ble det i første del lagt vekt på hvordan samfunnsmessige endringer påvirket skolens rolle og funksjon, med et særlig fokus på modernitet. Videre ble samfunnsfagets historiske utvikling presentert. Forholdet mellom danningsidealer i samfunnsfag og den faktiske undervisningen ble belyst. Perspektiver på eleven, motivasjon og læring ble også beskrevet.
Analysedelen av oppgaven diskuterte samfunnsendringene i overgangen fra LK06 til LK20. Den tok i bruk temaene teknologi, demokrati og tverrfaglighet, og forklarte hvorfor disse temaene var viktige for å kunne se på konkrete endringer i hva som ble lært bort i samfunnsfaget, og hvordan teknologi, demokrati og tverrfaglighet ble forstått og integrert i læreplanene.
I konklusjonen av masteroppgaven fremkom det at samfunnsfagundervisningen hadde gått fra en målrettet tilnærming med fokus på spesifikke kompetansemål i LK06, til å omfavne tverrfaglige temaer og utvikling av kritisk tenkning og refleksjonsevner i LK20, som en respons på samfunnets utvikling preget av individualisering, globalisering og kulturell diversifisering. Til tross for positive endringer, uttrykte pedagoger som Gert Biesta og Lars Løvlie bekymring for at det sterke fokuset på måling av utdanningskvalitet og prestasjoner kunne overskygge de grunnleggende verdiene i utdanningen, som å utvikle hele mennesket og dets evne til å navigere i en kompleks verden. This master's thesis examined the research question: How has what students learn in social studies been influenced by societal developments over the past 20 years? The study looked at how curriculum, particularly LK06 and LK20, as well as political documents such as NOU 2014:7 and parliamentary notice 28, reflected societal changes. By analysing these documents, it was possible to understand how educational ideals evolved in line with societal developments.
In the theoretical part of the thesis, the first section focused on how societal changes affected the role and function of schools, with a particular emphasis on modernity. Furthermore, the historical development of social studies was presented. The relationship between educational ideals in social studies and actual teaching practices was highlighted. Perspectives on students, motivation, and learning were also described.
The analysis section of the thesis discussed the societal changes in the transition from LK06 to LK20. It used the overarching themes of technology, democracy, and interdisciplinarity, and explained why these themes were important for identifying specific changes in what was taught in social studies, and how technology, democracy, and interdisciplinarity were understood and integrated into the curricula.
In the conclusion of the thesis, it was found that social studies education had shifted from a targeted approach with a focus on specific competence goals in LK06, to embracing interdisciplinary themes and the development of critical thinking and reflection skills in LK20, as a response to societal developments characterized by individualization, globalization, and cultural diversification. Despite positive changes, educators such as Gert Biesta and Lars Løvlie expressed concerns that the strong focus on measuring educational quality and performance could overshadow the fundamental values of education, such as developing the whole person and their ability to navigate a complex world.