Show simple item record

dc.contributor.advisorLaugerud, Stein 
dc.contributor.authorHaugen, Guro
dc.contributor.authorBarlindhaug, Hanna Haugen
dc.date.accessioned2024-08-06T16:41:34Z
dc.date.available2024-08-06T16:41:34Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7057718:59640344
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3144830
dc.description.abstractHensikten med dette masterprosjektet har vært å synliggjøre elevenes perspektiver og ønsker for det fysiske klasserommet. Gjennom et kvalitativt forskningsdesign, ble det gjennomført tre fokusgruppeintervju med elever fra andreklasse. I forkant av intervjusituasjonen skulle elevene tegne sitt drømmeklasserom, og dette ble brukt som et utgangspunkt for intervjuene. I intervjusituasjonen var elevene engasjerte, og viste stor interesse for det fysiske klasserommet. Elevene ga oss detaljerte beskrivelser om elementene i sitt eget drømmeklasserom. Ved å få innblikk i elevenes drømmeklasserom, kunne vi besvare vår problemstilling: «Hvordan ser drømmeklasserommet ut, sett fra elevenes perspektiv?». For å styre studien i retningen vi ønsket, så vi det som nødvendig å danne to tilhørende forskningsspørsmål. Forskningsspørsmålene hjalp oss på veien, og la føringer for vår presentasjon av studien. * Hva vektlegger elevene i deres drømmeklasserom? * Hvordan erfarer elevene at klasserommet er tilpasset deres ønsker og behov? Elevenes beskrivelser la føringer for det teoretiske rammeverket i oppgaven. I oppgaven presenterer vi tidligere forskning på feltet, teori om det fysiske klasserommet, fysisk og kroppslig bevegelse og lek. I tillegg trekker vi frem teori om elevmedvirkning og skolelivskvalitet, anerkjennelse og relasjoner. Funnene og det teoretiske rammeverket la utgangspunktet for vår drøfting. I studien har vi gjennom elevenes beskrivelser sett hva de verdsetter i et klasserom. Elevene foretrekker et klasserom som har en fri og fleksibel organisering, og som gir mulighet for ulike skolefaglige-, kroppslige- og lekende aktiviteter. Vi har fått en forståelse for hvordan organiseringen, innredningen og gjenstandene i klasserommet, påvirker elevenes aktiviteter, sosiale samvær, følelse av tilhørighet, tilknytning og fellesskap. Ved å lytte til elevenes stemmer, får man et innblikk i deres meninger, ønsker og behov. Studien har vist hvordan man på kan danne et klasserom, med utgangspunkt i elevenes perspektiv. Dette kan være nyttig for lærere i skolen om man forsøker å skape dynamiske og inkluderende læringsmiljøer, som fremmer både inkludering, trivsel og læring.
dc.description.abstractThe purpose of this master's project has been to highlight student’s perspectives and desires for the physical classroom. Through a qualitative research design, three focus group interviews were conducted with second-grade students. Prior to the interviews, the students were asked to draw their dream classroom, which served as a starting point for the discussions. During the interviews, the students were engaged and showed great interest in the physical classroom. The students provided detailed descriptions of the elements in their dream classroom. By gaining insight into the student’s dream classrooms, we could address our research question: "What does the dream classroom look like from the students' perspective?" To guide the study in the desired direction, we found it necessary to formulate two related research questions. These research questions helped us along the way and guided our presentation of the study: * What do students appreciate in their dream classroom? * How do students perceive the classroom as adapted to their wishes and needs? The students' descriptions formed the theoretical framework of the thesis. In this paper, we present previous research on the subject, theories about the physical classroom, physical movement, and play. Additionally, we highlight theories on student participation, school life quality, recognition, and relations. The findings and the theoretical framework formed the basis for our discussion. Through the students' descriptions, we have seen what they value in a classroom. Students prefer a classroom that has a free and flexible organization and provides opportunities for various academic, physical, and playful activities. We have gained an understanding of how the organization, furnishings, and objects in the classroom affect the students' activities, social interactions, sense of belonging, attachment, and community. By listening to the student’s opinions, one gains insight into their opinions, wishes, and needs. The study has shown how one can design a classroom based on student's perspectives. This can be useful for teachers in schools when attempting to create dynamic and inclusive learning environments that promote inclusion, well-being, and learning.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleDet fysiske klasserommet sett fra elevenes perspektiv
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record