Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFoyn, Trine Mette
dc.contributor.authorLundemo, Malin Alice
dc.contributor.authorSkaug, Frida
dc.date.accessioned2024-08-02T16:41:38Z
dc.date.available2024-08-02T16:41:38Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7071750:59633572
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3144283
dc.description.abstractVi ser et matematikkfag i endring, der elevene nå i større grad skal gjøre sin tenkning synlig for andre. Kommunikasjon og deltakelse har derfor blitt en sentral del av matematikkfaget (Seljeflot & Jensen, 2020). I kjønnsdebatten i skolen fokuseres det ofte på at guttene ikke passer inn i det norske skolesystemet, mens jentene derimot har det lettere. Basert på litteratur om deltakelse, kjønn og matematikk, vil vi undersøke dette i et klasserom anno 2024. Dette fører oss til problemstillingen: A – Hvilke dynamikker i et matematikklasserom kan være med på å forklare hvordan klassens jenter deltar i arbeidet med matematikkfaget? B – På hvilken måte navigerer disse jentene seg som matematikkelever i disse dynamikkene? For å undersøke problemstillingene benytter vi begrepene diskurs (Jørgensen & Philips, 1999) og posisjonering (Wagner & Herbel-Eisenmann, 2009), som teoretisk ramme for studien. Gjennom observasjon og fokusgruppeintervjuer har vi fått innsikt i flere perspektiver som gir en dypere forståelse av faktorer som påvirker jenters deltakelse og posisjonering i matematikkundervisningen. Observasjonene gir innsikt i læringsmiljøet og samspillet mellom elevene. Fokusgruppeintervjuene gir jentene en stemme og gir mulighet til å uttrykke deres egne opplevelser og perspektiver. Vår analyse viser at ulike faktorer, som hvilken diskurs jentene tar del i og trygghetsaspektet spiller en betydelig rolle for hvordan de deltar i arbeid med matematikkfaget. I tillegg avdekker vi hvordan jentene selv oppfatter sin rolle som matematikkelever basert på disse dynamikkene. Vi peker mot at flertallet av jentene posisjonerer seg passivt og usynlig i matematikkdiskursen, i hovedsak på grunn av utrygghet rundt det å delta muntlig aktivt. Resultatene fra vår undersøkelse kan bidra til å belyse faktorer som fremmer jenters deltakelse i matematikkfaget. Ved å forstå de komplekse dynamikkene som påvirker jenters deltakelse, belyser vi nødvendigheten av å skape psykososiale læringsmiljø, som fremmer trygghet, for at jentene, og alle andre elevgrupper, skal delta som aktive matematikkelever.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title"Jeg har sluttet å snakke i matematikktimen, fordi jeg er redd": En kvalitativ studie av jenters deltakelse i dagens matematikkfag
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel