Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMaagerø, Eva
dc.contributor.authorRomøren, Ingunn Elisabeth
dc.date.accessioned2024-08-01T16:41:32Z
dc.date.available2024-08-01T16:41:32Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7071776:58315182
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3144133
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er om hvordan elever erfarer et sjangerpedagogisk opplegg når de skal lære seg å skrive anmeldelser. Problemstillingen for studien er: Hvordan erfarer elever på 7.trinn å få skriveopplæring i sjangeren anmeldelse ved bruk av sjangerpedagogikkens skrivelæringssirkel? Studien som masteroppgaven bygger på, er kvalitativ. Det er gjort observasjoner av sjangerundervisningen, det er gjennomført et fokusert gruppeintervju med fire elever, samt en samtale med lærer. I tillegg er det gjort analyse av fire elevtekster for å se etter spor fra undervisningen. Dette er kvalitative metoder som er valgt for å kunne hente inn data til å finne svar på oppgavens problemstilling. Analysen av datamaterialet viser at elevene ser ut til å ha hatt gode erfaringer med denne sjangerundervisningen. Elevene likte godt oppstarten av undervisningsopplegget for å bygge kunnskap om sjangeren anmeldelse, og det å ha en modelltekst som støtte til egen skriving, var av stor nytte for elevene. Den funksjonelle grammatikkundervisning tilhørende sjangerpedagogikken var ny for elevene, men de opplevde grammatikkundervisningen som meningsfull og lærerik. Elevene uttrykte at det var enklere å se sammenhenger mellom grammatikken og teksten. Lærer opplevde engasjementet i elevgruppa som bra, og at flere enn han hadde forventet hadde vært deltakende i undervisningen. Han har stor tro på at denne måten å undervise på kan være en god metode for å få med seg alle elevene i skriveopplæringen, og ville ta det i bruk i arbeid også med andre sjangre. Analysen viste imidlertid også at det var et forbedringspotensial i opplegget, særlig med tanke på grammatikkundervisningen og vektleggingen av argumentasjonsdelen i sjangeren anmeldelse.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleSjangerpedagogikk på 7.trinn, Arbeid med sjangeren anmeldelse i norskfaget
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel