Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKlaveness, Elise 
dc.contributor.authorSnildal, Mari Elise
dc.contributor.authorJohansen, Line Danielsen
dc.date.accessioned2024-07-31T16:41:38Z
dc.date.available2024-07-31T16:41:38Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7071750:59655938
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3143932
dc.description.abstractDette masterprosjektet undersøker hvordan elever på 6. trinn kan skape mening i autentiske matematiske tekster. Hensikten er å få innsikt i elevers meningsskaping i disse tekstene gjennom å undersøke deres tilnærming til teksten og bruk av lesestrategier. Prosjektets problemstilling er: Hvordan skaper elever på 6. trinn mening i autentiske matematiske tekster? Gjennom prosjektet har vi benyttet oss av en kvalitativ forskningsmetode med lyd- og videoobservasjoner av elevers leseprosess av autentiske matematiske tekster. Vi har utviklet to undervisningsforløp gjennom en Lesson study med tre sykluser. Totalt har 24 elever fordelt på tre skoler deltatt i forskningsprosjektet. Undervisningsforløpene tar utgangspunkt i de autentiske matematiske tekstene kvitteringer og vognkort. Datamaterialet er behandlet gjennom en abduktiv og tematisk analyse. Det er videre analysert ved hjelp av teori om generell lesedidaktikk, lesing av matematiske tekster og autentiske matematiske tekster, samt teoretiske rammeverk for lesestrategier og den deiktiske gesten peking. Resultatet viser at lesestrategier, og særlig fordypningsstrategier er betydningsfulle for elevenes meningsskaping i de autentiske matematiske tekstene. Memorerings- og kontrollstrategier bidrar ikke direkte til meningsskaping, men er likevel viktige på veien til å skape mening i tekstene. Graden av kjennskap til teksten påvirker elevenes bruk av lesestrategier og tilnærming til teksten. Resultatet viser at elevene benytter den deiktiske gesten peking som en støtte og som lesestrategi i leseprosessen av den kjente teksten kvittering. Punktpeking viser seg å være en fremtredende form for peking i elevenes arbeid med tekstene. Memoreringsstrategien understreking blir tidvis erstattet med elevenes bruk av peking. Forekomsten av peking er betydelig mindre i den ukjente teksten vognkort da elevene benytter verbalspråk og tekstens struktur for å referere til tekstinnhold. På bakgrunn av vår analyse har vi videreutviklet Bjuland et al. (2008, s. 280) og McNeill (2005, s. 40) sine rammeverk for peking og inkludert pekingens funksjon. Denne studien er dermed med på å utvide teorien knyttet til peking og sammenhengen med lesestrategier. Resultatet viser at elevene skaper mening med det matematiske innholdet i tekstene ved å knytte det til sin egen hverdag og tidligere erfaringer med teksten, og de forestiller seg autentiske situasjoner på bakgrunn av det matematiske innholdet i teksten.
dc.description.abstractThis master thesis examines how 6th grade students can create meaning in authentic mathematical texts. The purpose is to gain insight into students' meaning-making in these texts by examining their approach to the text and use of reading strategies. The research question for the project is: How do 6th grade students create meaning in authentic mathematical texts? Through the project, we have used a qualitative research method with audio and video observations of students' reading processes of authentic mathematical texts. We have developed two teaching sequences through a Lesson Study with three cycles. A total of 24 students from three different schools participated in the research project. The teaching sequences are based on the authentic mathematical texts receipts and vehicle registration cards. The data material is processed through an abductive and thematic analysis. It is further analyzed using theories on general reading didactics, reading mathematical texts and authentic mathematical texts, as well as theoretical frameworks for reading strategies and the deictic gesture of pointing. The results show that reading strategies, and especially comprehension strategies, are significant for students' meaning-making in authentic mathematical texts. Memorization and control strategies do not directly contribute to meaning-making but are still important on the path to create meaning in the texts. The students’ familiarity with the text influences their use of reading strategies and text approach. The results show that students use the deictic gesture of pointing as support and as a reading strategy in the reading process of receipts. Pointing with a finger is shown to be a prominent form of pointing in the students' work with the texts. The memorization strategy underlining is occasionally replaced by the students' use of pointing. The occurrence of pointing is significantly less when reading the vehicle registration card, an unfamiliar text, as students use verbal language and text structure to refer to text content. Based on our analysis, we have further developed Bjuland et al. (2008, p. 280) and McNeills (2005, p. 40) frameworks of pointing and included their purpose. This study contributes to expand theory related to pointing and its connection with reading strategies. The results show that students create meaning with the mathematical content in the text, by connecting it to their daily life and previous experiences with the text, and they imagine authentic situations based on the text’s mathematical content.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleHvordan skaper elever på 6. trinn mening i autentiske matematiske tekster?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel