Show simple item record

dc.contributor.advisorKlaveness, Elise
dc.contributor.authorLerdahl, Solva Fuglø
dc.date.accessioned2024-07-31T16:41:33Z
dc.date.available2024-07-31T16:41:33Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7071750:59766078
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3143931
dc.description.abstractDette masterprosjektet undersøker elevers utholdenhet i arbeid med en matematisk oppgave. Problemstillingen i oppgaven er: «Elevers utholdenhet i matematikk: En undersøkelse av hvordan utholdenhet kommer til syne hos elever på 7. trinn og faktorer som påvirker elevers evne til å vedvare gjennom utfordrende matematikkoppgaver» Som en hjelp til å besvare problemstillingen har jeg formulert tre forskningsspørsmål: 1. Hvordan kommer det til syne at elever på 7. trinn enten vedvarer eller gir opp når de løser utfordrende matematikkoppgaver? 2. Hva kan læreren se etter for å vite at elevene er i flow eller «on the edge of flow»? 3. Hvordan uttrykker elever på 7. trinn egen utholdenhet når de jobber med matematikkoppgaver? Det teoretiske grunnlaget i prosjektet bygger på teori om flow og begreper som motivasjon, mestringsforventning og tankesett som er knyttet til utholdenhet i matematikk. Innsamling av empiri ble gjort gjennom en kvalitativ metode med lyd- og videoobservasjon av fem elevers arbeid med en krevende problemløsingsoppgave fordelt i to grupper. Deretter ble det gjennomført individuelle kvalitative intervjuer med lydopptaker med de samme elevene. Bearbeiding og analyse av datamaterialet ble gjort gjennom tematisk og abduktiv tilnærming, samt ved hjelp av en egenutviklet flow-tabell som er et bidrag til teorien fra denne studien. Undersøkelsen viser at når elever jobber med en krevende matematisk oppgave som innehar gitte kvaliteter, jobber de målrettet, gjør en innsats og holder ut. Oppgaver med disse kvalitetene har fått navnet flow-oppgaver. Elevers tankesett og holdning til faget matematikk viser seg å være en påvirkende faktor til elevenes vedvarende innsats. Elevenes tilgang til mulige strategier og egne mål ser også ut til å påvirke elevenes utholdenhet når de jobber med matematikk. Undersøkelsen bidrar med ny teori gjennom en førsteutvikling av en flow-tabell som kan være en veiledning og hjelp for at læreren skal kunne se om elevene er «on the edge of flow», altså om de befinner seg i utholdenhet eller toleranse. Funn i studien tyder på at elevers utholdenhet i matematikk kan forbedres gjennom bruk av flow-oppgaver siden de er med på å gi elevene mål å jobbe mot, de får umiddelbar respons samt at opp gaven blir utvidet slik at ferdighetene økes.
dc.description.abstractThis master thesis investigates students' perseverance while working with a mathematical assignment. The research question of the thesis is: "Students' Perseverance in Mathematics: An Investigation of How Perseverance Manifests in 7th Grade Students and Factors Influencing Their Ability to Persist Through Challenging Mathematical Tasks." To address this research question, I have formulated three research sub-questions: 1. How does it become apparent that 7th-grade students either persist or give up when solving challenging mathematical assignments? 2. What can the teacher look for to know that students are in flow or "on the edge of flow"? 3. How do 7th-grade students express their own perseverance when working on mathematical assignments? The theoretical foundation of the project is based on the theory of flow and concepts such as motivation, self-efficacy, and mindset related to perseverance in mathematics. Data collection was conducted through a qualitative method involving audio and video observations of five students divided into two groups working on a demanding problem-solving task. Subsequently, individual qualitative interviews with audio recordings were conducted with the same students. The processing and analysis of the data were carried out using a thematic and abductive approach, as well as with the aid of a self-developed flow table, which is a contribution to theory from this study. The investigation shows that when students work on a demanding mathematical assignment that possesses certain qualities, they work purposefully, make an effort, and persevere. Assignments with these qualities have been named flow assignments. Students' mindset and attitude towards the subject of mathematics appear to be an influencing factor in their sustained effort. Students' ability to use different strategies and ability to set their own goals also seem to affect their perseverance when working with mathematics. The study contributes new theory through the initial development of a flow table that can serve as a guide and help for teachers to determine if students are "on the edge of flow," that is, whether they are in a state of perseverance or tolerance. Findings from the study suggest that students' perseverance in mathematics can be improved using flow tasks, as these tasks provide students with goals to work towards, offer immediate feedback, and extend the task in a way that enhances skills.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleUtholdenhet i matematikk: En undersøkelse av hvordan utholdenhet kommer til syne hos elever på 7. trinn og faktorer som påvirker elevers evne til å vedvare gjennom utfordrende matematikkoppgaver
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record