Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStorhaug, Knut Fonneløp
dc.contributor.authorEriksen, Renathe Schwencke
dc.contributor.authorWilthil, Martine Elida
dc.date.accessioned2024-07-30T16:41:35Z
dc.date.available2024-07-30T16:41:35Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7069675:59656354
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3143766
dc.description.abstractDe fleste med autismespekterforstyrrelse opplever at det er krevende å være i situasjoner der de må forholde seg til mange andre personer (Statped, 2022a). Med denne masteroppgaven ønsker vi å undersøke hvordan lærere kan tilrettelegge for at elever med autisme kan oppleve å føle seg sosialt inkludert. Hensikten med studien er å undersøke måter en lærer kan tilrettelegge for sosial inkludering gjennom bruk av ulike tiltak, samarbeid og kunnskap. Vi systematiserer kunnskap og ser dette i lys av teoretiske perspektiver som teorier om autismespekterforstyrrelse, sosial inkludering, samarbeid, relasjoner og tidligere forskning med relevans for dette prosjektet. Alle disse temaene er høyst relevante for lærerprofesjonen. Gjennom fire intervjuer med grunnskolelærere har vi samlet erfaringer og refleksjoner rundt temaet autismespekterforstyrrelse. Alle intervjuene ble transkribert og analysert gjennom en tematisk analyse. Det teoretiske rammeverket viser at det ikke finnes en type tiltak som passer for alle, men at det finnes noen sentrale tiltak alle med autisme alltid trenger. Vi ønsket derfor å undersøke helt konkrete tiltak som kan fungere, og som med individuell tilpasning kan benyttes for flere med autismespekterforstyrrelse. Studien fant at lærerne med kunnskap om diagnosen er opptatt av å bruke elevens sterke sider i arbeidet for sosial inkludering. Resultatene viser at det finnes flere måter en lærer kan tilrettelegge for sosial inkludering, men at det er store variasjoner på hvordan tilretteleggingen gjennomføres. Det er elevens behov og forutsetninger som styrer hvilke tiltak som skal settes i gang.
dc.description.abstractMost individuals with autism spectrum disorder find it challenging to be in situations where they have to interact with many people (Statped, 2022a). With this master´s thesis, we aim to investigate how teachers can facilitate social inclusion for students with autism. The purpose of the study is to explore ways in which a teacher can promote social inclusion through the use of knowledge, various measures and collaboration. We systematize knowledge and view this in light of theoretical perspectives such as theories on autism spectrum disorder, social inclusion, collaboration, relationships, and previous research relevant to this project. All of these topics are highly relevant to the teaching profession. Through four interviews with primary school teachers, we have gathered experiences and reflections on the topic of autism spectrum disorder. All interviews were transcribed and analyzed using thematic analysis. The theoretical framework indicates that there is no single measure that fits all, but there are some key measures that all individuals with autism always need. Therefore, we aimed to investigate specific measures that can work and, with individual adjustments, can be used for many with autism spectrum disorder. The study found that teachers with knowledge of the diagnosis focus on using the student’s strengths in efforts for social inclusion. The results show that there are several ways a teacher can facilitate social inclusion, but there are significant variations in how the facilitation is carried out. It is the student’s needs and conditions that determine which measures should be implemented.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleAlle elever trenger å høre til et fellesskap, uansett <3
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel