Show simple item record

dc.contributor.advisorHogsnes, Hilde Dehnæs 
dc.contributor.authorKleiven, Karine
dc.contributor.authorMosdøl, Kristin Eidem
dc.date.accessioned2024-07-27T16:42:15Z
dc.date.available2024-07-27T16:42:15Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7057718:59637698
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3143490
dc.description.abstractI denne masteroppgaven er barnas lek i fokus. Den frie leken kan bidra til både sosiale og faglige ferdigheter for elevene. Intervjuene med barn setter lys på hva elevene selv vektlegger når de snakker om hvordan de leker. Hvordan er egentlig skolens områder tilpasset elevenes behov for lek og bevegelse? Føler elevene på en trang for å få leke mer? Den innhentede dataen har blitt kategorisert i inne- og uteområder elevene snakker om. Det er tydelig at de naturlige uteområdene som trær, skogholt og fjellknauser er de mest interessante områdene for førsteklassingene. Dette er svært interessant med tanke på hvor mange skolegårder som består av asfalt og huskestativer og ikke de naturlige elementene som tydelig belyses av informantene i denne studien.
dc.description.abstractIn this Master's Thesis, children's play is the focus. Free play can contribute to both social and academic skills for students. The interviews with the students' shed light on what they emphasize when talking about how they play. How are the school areas adapted to the students' needs for play and movement? Do the students feel a need to play more? The collected data has been categorized into indoor and outdoor areas the students talk about. It is clear that the natural outdoor areas such as trees, wooded areas, and rocky outcrops are the most interesting areas for first graders. This is very interesting considering how many schoolyards consist of asphalt and swing sets and not the natural elements that are clearly highlighted by the informants in this study.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title«Jeg liker å klatre der ... Jeg elsker det.» En forskningsstudie om hvordan barna opplever lek i skolens områder
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record