Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKjær, Lene Joensen
dc.contributor.advisorLindquist, Hein
dc.contributor.authorPedersen, Anna Berge
dc.contributor.authorBelatjønn, Maria Halvorsen
dc.date.accessioned2024-07-27T16:42:10Z
dc.date.available2024-07-27T16:42:10Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7057718:59635218
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3143489
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å belyse hvordan frilek kan bidra til å utvikle faglig og sosial læring blant førsteklassinger. Hensikten er å få innblikk i utvalgte læreres og elevers forståelse av frilekbegrepet, samtidig som vi får innsikt i hvordan frilek kan benyttes i undervisningen for å fremme læring. Med utgangspunkt i dette, er vår problemstilling; Hvordan kan frilek i begynneropplæringen påvirke førsteklasseelevers læring? Studien anvender et kvalitativt forskningsdesign som tar i bruk en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming. Vi gjennomførte en empirisk studie ved å observere frilek i klasserommene på to ulike skoler. I etterkant av observasjonene intervjuet vi to lærere på hver skole og gjennomførte fokusgruppeintervju med tre-fire førsteklasseelever på de utvalgte skolene. Det vil si at vi til sammen har hatt elleve informanter i denne forskningen, med fire lærere og syv førsteklasseelever som har deltatt. Det teoretiske rammeverket ved denne masteroppgaven viser til ulike aspekter ved frilek gjennom vitenskapelig litteratur og styringsdokumenter. Vi har valgt å fokusere på definisjoner av begrepet, sentrale sider ved arbeidsmetoden og ulike læringsmomenter som kan bidra til å utvikle elevenes læring gjennom frilek. Videre tar drøftingen utgangspunkt i våre forskningsspørsmål for å besvare problemstillingen vi har utformet. Gjennom analyse og drøfting fremtrer det flere viktige funn fra vårt datamateriale. Ett av de mest sentrale funnene i vår forskning er at både lærere og elever har en forståelse av frilekbegrepet, som skiller seg fra vårt teoretiske rammeverk. Da våre informanter ofte refererer til strukturerte aktiviteter med begrensninger i samtaler om frilek. Videre oppdaget vi at lærerne anvender frilek som et verktøy for å styrke den faglige og sosiale læringen blant elevene, som støttes av vår presenterte teori. Avslutningsvis fremhever lærerne at frilek kan bidra til å lette overgangen fra barnehage til skole for førsteklasseelever. Konklusjonen vår viser til at funnene våre støtter opp om teorien tilknyttet viktigheten av frilek i begynneropplæringen. Selv om det er noen forskjeller i hvordan begrepet frilek blir anvendt av lærere og teori, er det for oss tydelig at frilek spiller en sentral rolle i både sosial og faglig læring blant førsteklassinger. Vi ønsker at denne studien skal tydeliggjøre betydningen av frilek i begynneropplæringen, gjennom å fremheve essensielle sidene ved læring gjennom denne undervisningsmetoden.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleFrilek i begynneropplæringen: En kvalitativ undersøkelse om frilek i møte med elevenes sosiale og faglige læring i skolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel