Show simple item record

dc.contributor.advisorHognestad, Karin
dc.contributor.advisorRådstoga, Lisbeth Scheele
dc.contributor.authorStaff, Annfrid
dc.date.accessioned2024-07-27T16:41:44Z
dc.date.available2024-07-27T16:41:44Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7083848:59803620
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3143485
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven ser på pedagogisk leders ledelsesansvar i lys av personalledelse. Formålet med studien er å få innsikt i hva hvordan pedagogiske ledere oppfatter personalansvar og hva som kan virke inn når de utøver personalledelse. Studien er en kvalitativ studie som har som hensikt å få tak i pedagogiske lederes egne erfaringer og beskrivelser av sin ledelseshverdag gjennom narrative metoder. Dataene i studien er derfor samlet inn gjennom semistrukturerte intervjuer. For å få en dybde i perspektivene er både pedagogiske ledere og barne- og ungdomsarbeidere intervjuet. Dette fordi studien har en forståelse at det er en forskjell på opplevelsen av å lede og å bli ledet. Studiens søker å besvare problemstillingen; Hvilke tanker og erfaringer har ansatte i barnehagene om pedagogisk leders personalansvar? Studiens legger et distribuert syn på ledelse som teoretisk grunnlag og ser på informantenes beskrivelser av personalledelse i lys av Antonovsky (2012) sin teori om opplevelse av sammenheng. Studiens hovedfunn støtter opp under eksisterende forskning og finner at personalledelse er en viktig del av den ledelsen som pedagogiske ledere utøver hverdag i barnehagen. Personalledelsen pedagogiske lederen utøver kan vanskelig skilles fra andre ledelsesfunksjoner som pedagogiske ledere utøver, som administrerende ledelse og pedagogisk ledelse. Personalledelse på gruppe/avdelingsnivå handler mye om ivaretagelse av medarbeidere gjennom ledelseshandlinger i hverdagen. Personalledelse knyttes også opp mot pedagogisk ledelse gjennom lederhandlinger som har som mål og utvikle den pedagogiske praksisen. Dette kommer til syne gjennom støtte, veiledning og opplæring i rutinesituasjoner og hverdagssituasjoners på gruppe/avdeling og i mer formelle situasjoner som gruppemøter og plantid. Studien ser også en sammenheng mellom det faglige miljøet som er rundt de pedagogiske lederne i barnehagen og kompetansen pedagogiske ledere opplever å ha. Studien finner også en sammenheng mellom styrers involvering i de pedagogiske lederes ledelses og det faglige felleskapet i barnehagen.
dc.description.abstractThis master's thesis examines the pedagogical leader's ledadership responsibility in light of personnel management. The purpose of the study is to gain insight into how educational leaders perceive personnel responsibility and what can affect when they exercise personnel management. The study is a qualitative study that aims to obtain educational leaders' own experiences and descriptions of their everyday leadership through narrative methods. The data in the study were therefore collected through semi-structured interviews. To get an in-depth perspective on the perspectives, both pedagogical leaders and coworkers were interviewed. This is because the study understands that there is a difference between the experience of leading and being led. The study seeks to answer the research question. What thoughts and experiences do employees in kindergartens have about the pedagogical leader's personnel responsibility? The study takes a distributed view of leadership as a theoretical basis and looks at the informants' descriptions of personnel management in light of Antonovsky's (2012) theory of the perception of coherence. The study's main findings support existing research and find that personnel management is an important part of the leadership that pedagogical leaders exercise on a day-to-day basis in kindergartens. The personnel management exercised by the educational leader is difficult to distinguish from other management functions exercised by educational leaders, such as executive leadership and pedagogical leadership. Personnel management at group level is very much about taking care of employees through leadership actions in everyday life. Personnel management is also linked to pedagogical leadership through leadership actions that aim to develop pedagogical practice. This is evident through support, guidance and training in routine and everyday situations in groups and in more formal situations such as group meetings and planning time. The study also sees a connection between the professional environment surrounding the pedagogical leaders in the kindergarten and the competence pedagogical leaders perceive to have. The study also finds a connection between the main leader of the kindergarten involvement in the pedagogical leaders' management and the professional community in the kindergarten.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titlePersonalledelse - en del av ledelsesansvaret i barnehagen. Et blikk på pedagogisk leders personallederansvar
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record