Storyline som verktøy for læring gjennom historie og roller
Abstract
Dette er en kvalitativ studie som vil dreie seg om hvordan lærere velger å legge opp undervisningen i historie-delen av samfunnsfag. Formålet med studie er å se hvordan lærere legger opp undervisningen innenfor temaet andre verdenskrig og hvordan de bruker læring gjennom historier som verktøy. Det er gjennomført en observasjon på ungdomstrinnet, som er analysert og diskutert. For å besvare problemstillingen, bruker jeg disse forskningsspørsmålene: 1) I hvor stor grad benytter lærerne seg av praktiske undervisningsmetoder med inspirasjon av Storyline i undervisningen? 2)Hvordan kan lærerne se elevenes utvikling av historiebevissthet over en gitt periode, ut fra valgte undervisningsmetoder? 3)Hvordan skaper lærerne interesse rundt undervisningen? For å besvare disse forskningsspørsmålene diskuterer jeg teori opp mot funnene i observasjonen, der hvor konklusjonen på forskningsspørsmålene er at lærere bruker tett oppfølging til elevene, variasjon i undervisningsmetodene og kreative løsninger for å sikre læringsutbytte hos elevene, samt det å kunne måle elevenes kunnskapsnivå.