dc.contributor.advisor | Walstad, Elin Birgitte | |
dc.contributor.author | Lemaitre, Malin | |
dc.date.accessioned | 2024-07-23T16:41:53Z | |
dc.date.available | 2024-07-23T16:41:53Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.usn:wiseflow:7071766:59633507 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3142895 | |
dc.description.abstract | I denne masteroppgaven har målsetningen vært å undersøke og drøfte hvordan stasjonsundervisning kan bidra til dybdelæringen i begynneropplæringen. Med en problemstilling og forskningsspørsmål som rettes mot å undersøke konkrete metoder og tilnærminger som lærere benytter i stasjonsundervisningen, og hvordan stasjonsundervisning kan bidra til dybdelæring, tilbyr denne studien innsikter fra læreres perspektiv og relevant teori.
Tre erfarne lærere innenfor begynneropplæring og stasjonsundervisning har deltatt i semistrukturerte intervjuer, og deres refleksjoner og erfaringer er analysert gjennom tematisk analyse. Resultatene indikerer en variert forståelse blant lærerne når det gjelder dybdelæringsprinsippet i begynneropplæringen. Til tross for dette viser utsagnene deres flere aspekter ved stasjonsundervisningen som kan bidra til dybdelæring.
Funnene avslører at stasjonsundervisning inneholder flere elementer som potensielt kan bidra til dybdelæring, men dette krever at lærer har bred kompetanse innen ulike aspekter, slik som gruppesammensetning, differensiering og strukturering. Ved å koble funnene opp mot relevant teori, bidrar denne studien til å belyse potensialet og kompleksiteten i stasjonsundervisningens bidrag til dybdelæring blant elever i begynneropplæringen. | |
dc.description.abstract | This study explores how station teaching can contribute to deep learning in beginner education. With focus on investigating specific methods and approaches that teachers utilize in station teaching, as well as how they perceive the effectiveness of this teaching method in light of deep learning, this research provides insight from the teachers´ perspective and relevant theory.
Three experienced teachers within beginner education and station teaching have participated in semi-structured interviews, and their reflections and experiences has been analyzed through thematic analysis. The findings indicate a varied understanding among teachers regarding the principle of deep learning in beginner education. Nevertheless, their statements highlight several aspects of station teaching that effects deep learning.
The results reveal that station teaching encompasses multiple elements that can contribute to deep learning among students, but this requires a teacher with broad competence concerning various aspects, such as group composition, differentiation, and structuring. By connecting the findings to relevant theory, this study sheds light on the potential and complexity of station teaching as a method to promote deep learning in beginner education. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | University of South-Eastern Norway | |
dc.title | Fra overflatelæring til dybdelæring | |
dc.type | Master thesis | |