Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKjær, Lene
dc.contributor.authorVinje, Sigrid
dc.date.accessioned2024-07-23T16:41:51Z
dc.date.available2024-07-23T16:41:51Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7057718:59718693
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142894
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg undersøkt problemstillingen: «Hva kan være noen av mulighetene og utfordringene ved læreverket Dragon Box skole på 1.-3.trinn?». Studien benytter seg av en kvalitativ metode, der fire lærere som aktivt bruker Dragon Box Skole i sin undervisning, ble intervjuet. Gjennom intervjuene ble ulike temaer som kan knyttes til denne form for læringsaktivitet utforsket, inkludert motivasjon, tilpasset opplæring, bruk av nettbrett i matematikkundervisningen og forståelse i matematikk. I tillegg til å innhente informasjon fra lærere undersøkte jeg tidligere forskningsartikler, og teorier som kunne belyse temaet ytterligere. Analysen av intervjudata avdekket en variasjon i lærernes oppfatninger av Dragon Box Skole. Læreverket har som mål å øke elevenes mestring, motivasjon og læringsutbytte i matematikk på småtrinnet. Flertallet av lærerne jeg intervjuet opplever en økt motivasjon for matematikkfaget ved bruk av læreverket Dragon Box Skole. Dette kan delvis skylde læreverkets underholdningsverdi og spill. Imidlertid utfordres dette av konstruktivistiske ideer som hevder at ekstern belønning kan føre til midlertidig motivasjon, og at det er forståelse og relevans som fører til varig læring. Det er også lærere som er skeptiske til læreverket, og som mener det fører lavere motivasjon hos elevene, blant annet fordi det oppleves som ensidig. Både tidligere forskning, og intervjuene gjennomført i denne studien, avdekker noen utfordringer knyttet til tilpasset opplæring. Arbeidsboka oppleves som rotete og vanskelige å forstå for flere av de «svake» elevene. Det er mangel på muligheter til å tilpasse nivå ved bruk av læreverket. Lærerne er nødt til å bruke andre ressurser, som utskrevne hefter eller andre læreverk for å supplere. Nettbrett blir stadig vanligere i matematikkundervisning, med fordeler som umiddelbar tilbakemelding og engasjerende digitale ressurser. Dragon Box Skole tilbyr visualisering av matematiske konsepter på en engasjerende måte. Likevel uttrykkes det bekymring om dette kun fører til relasjonell læring, mangel på hverdagsnærhet og språkbarrierer. Studien kan ses på som et bidrag til forskningen på læreverket Dragon Box Skole. Forskningsartikler om Dragon Box Skole kan for eksempel vurderes av skoler når det skal velges hvilke læreverk som skal kjøpes inn.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleDragon Box Skole i begynneropplæringen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel