Show simple item record

dc.contributor.advisorHogsnes, Hilde Dehnæs
dc.contributor.authorDalby, Imma Tobine Breiland
dc.date.accessioned2024-07-23T16:41:50Z
dc.date.available2024-07-23T16:41:50Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7057718:59828292
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142893
dc.description.abstractFormålet med studien var å tilegne meg kunnskap om, og få et innblikk i forskningsprosjektets promblemstilling: Hvordan kan prosjektarbeid med rom for lek bidra til at elever på første trinn får fremstå som aktive i egne læringsprosesser? For å belyse problemstillingen ytterligere har jeg fokusert på de to følgende forskningsspørsmålene: 1. Hvordan kan vi som lærere involvere oss under gjennomføringen av prosjektarbeidet? 2. Hvordan kan tilrettelegging for lek bidra til at elever fremstår som aktive i egne læringsprosesser? Deretter vil jeg drøfte spørsmålet 3. Hva kan være av betydning for at elevene skal fremstå som aktive i egne læringsprosesser i prosjektet? Avhandlingens innfallsvinkel dannes til sammen ved hjelp av disse forskningsspørsmålene. Problemstillingen for masterstudien vil bli belyst ved hjelp av emipiri som er samlet inn gjennom en kvalitativ tilnærming, hvor jeg har gjennomført et prosjektarbeid med Lesson study som metode. Studiens teoretiske rammeverk presenterer og utdyper synet på barn og hvordan holdningene vi har til barn påvirker den pedagogiske virksomheten. Det vil bli drøftet i lys av forksningsoppgavens funn. Fenomene lek og læring vil også bli gjort rede for, og jeg vil løfte frem ulike forståelser og karakteristiske trekk ved leken. Teorien bak elevenes læring vil bli presentert i et sosiokulturelt perspektiv. I tillegg vil jeg vise til sentrale trekk ved prosjektarbeid og dybdelæring. I diskusjonskapittelet vil funnene av lærerens syn, lek og læring og prosjektarbied drøftes opp mot sentral teori og litteratur fra teorikapittelet. Drøftingen vil ta utgangspunkt i oppgavens forskningsspørsmål og kategoriene som ble utarbeidet i analyseprosessen av emperien. Funnene i studien viser at prosjektarbeid som metode fremmer ivaretagelsen av det helhetlige læringssynet som vi har på elevene og deres rett til å medvirke. Dersom elevene får delta med utgangspunkt i sine forutsetninger, styrker det følelsen av tihørighet til prosjektet og helheten. Studien antyder at for at elevene skal få være aktive i sine læringsprosesser, kreves det god tilrettelegging og støtte fra lærerne.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleProsjektarbeid med rom for lek: En kvalitativ studie av hvordan prosjektarbeid med rom for lek kan bidra til at elever på første trinn er aktive i egne læringsprosesser
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record