Show simple item record

dc.contributor.advisorKjær, Lene Joensen
dc.contributor.authorBrækhus, Marie
dc.date.accessioned2024-07-23T16:41:44Z
dc.date.available2024-07-23T16:41:44Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7057718:59740066
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142889
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFormålet med dette forskningsprosjektet er å belyse et utvalg barns forestillinger om og erfaringer med skolen. Avhandlingens teoretiske rammeverk baserer seg på sosialkonstruktivistisk læringsteori, der spesielt tre teoretikere utgjør oppgavens forankring, John Dewey, Arnold Sameroff og Urie Bronfenbrenner. Teoriene viser til ulike aspekter som kan sees i sammenheng med barns forestillinger om og erfaringer med skolen. Jeg vil også benytte teori om hvem skolestarteren er, kontinuitet og diskontinuitet i overgangen fra barnehage til skole, overgangserfaringer, lek, relasjoner og læring. Intensjonen er å gi et innblikk i de eldste barnehagebarnas forestillinger om skolen et halvt år før skolestart, og førsteklassingers erfaringer med skolen etter et halvt år på skolen. Basert på studiens problemstilling, brukes et kvalitativt forskningsdesign med fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming. Metodene som ble brukt for å samle inn data er observasjon, og fokusgruppeintervju. Informantene er barnehagebarn fra to ulike barnehager, og førsteklassinger fra to ulike skoler. Til sammen har jeg intervjuet 17 barn i fire fokusgruppeintervjuer. For å analysere funnene ble en tematisk analyse anvendt. Gjennom analysen av funnene, og drøftingen, gjøres flere funn gjeldende. De mest sentrale funnene fra barnehagebarna og førsteklassingene omhandler forestillinger og erfaringer knyttet til lek, relasjoner og læring. Barnehagebarna forestiller seg at arenaene for lek i skolen i hovedsak knyttes til skolens uteområde og gymsal. Videre er de opptatt av relasjoner i overgangen fra barnehage til skole, samt at de har en forestilling om at de skal lære nye ferdigheter på skolen. Førsteklassingene har erfart at de syns det er for lite lek i skolen. De uttrykker at vennskap er viktig, og barna opplever læringsaspektet på skolen forskjellig. I åpningen av drøftingskapittelet drøftes funnene fra barnehagebarna og førsteklassingene hver for seg. Samtidig vil jeg se etter sammenhenger og spenninger mellom barnehagebarnas uttrykte forestillinger og førsteklassingens uttrykte erfaringer i drøftingens oppsummering. Ønsket er at forskningsprosjektet skal rette søkelys mot barnas stemme i overgangen fra barnehage til skole, og hvordan barna selv kan oppleve denne overgangen. I dette forskningsprosjektet er lek, relasjoner og læring nøkkelbegreper som barna trekker frem i fokusgruppeintervjuene.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title"Den beste skolen for meg hadde vært leik hele dagen... og lunsj! Leik og lunsj og så gått til SFO" En kvalitativ studie av de eldste barnehagebarnas forestillinger om skolen, og førsteklassingers erfaringer med skolen
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record