Show simple item record

dc.contributor.advisorFrigstad, Trond
dc.contributor.authorSanne, Ane Amanda Wentzel
dc.date.accessioned2024-07-23T16:41:42Z
dc.date.available2024-07-23T16:41:42Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7057718:59657353
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142887
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har hatt som hensikt å fokusere på elevenes tanker om hvilke faktorer de mener inngår i et godt læringsmiljø. For å finne svar på dette har elever stilt opp som informanter og besvart noen spørsmål jeg utarbeidet på forhånd. Denne oppgaven retter fokuset mot elevenes tanker og refleksjoner. Oppgavens teoretiske grunnlag er forankret i det sosiokulturelle perspektivet, som er opptatt av hvordan dialog og samspill med andre bidrar til læring og utvikling. I oppgaven blir det presentert relevant teori relatert til det teoretiske begrepet læringsmiljø. Arbeidet mot et godt læringsmiljø er vesentlig for at elevene skal oppleve utvikling og mestring. Skolen handler ikke bare om å lære faglige ferdigheter, men også sosiale ferdigheter de tar med seg resten av livet. Det er skolens oppgave å forberede elevene på det lange arbeidslivet som venter foran dem. Derfor er det nødvendig med kunnskap om mange ulike ferdigheter. Det har blitt utarbeidet en problemstilling som lyder som følger: Hvilke faktorer mener elevene inngår i et godt læringsmiljø? Med hensyn til at det har vært lite forskning på elevenes perspektiver, var det derfor aktuelt å benytte elever som informanter. I denne oppgaven vil elever og informanter bli brukt synonymt om hverandre. For å finne svar på problemstillingen, har jeg valgt å gjennomføre et kvalitativt intervju med to fokusgrupper, bestående av tre elever i hver. Kort oppsummert har funnene vist at det er flere faktorer som er viktig å fokusere på for å danne et godt læringsmiljø ifølge elevene. Resultatene viser at elevene verdsetter det å ha gode relasjoner seg imellom, men også til læreren. Samarbeid står også høyt på lista for elevene, og det er tydelig at de ser verdien i å få lov til å jobbe sammen. Det blir dog også uttrykt at samarbeid kan bli utfordrende med mye forstyrrelser. Med tilrettelegging for at elevenes behov blir møtt, kan det derfor føre til økt lærelyst og motivasjon for elevene. Tilpasset opplæring ble dermed også en viktig faktor som inngår i et godt læringsmiljø, ifølge elevene. I tillegg viser funnene at elevene opplever liten grad av medbestemmelse til tross for at dette er noe den nye Fagfornyelsen retter et fokus mot.
dc.description.abstractThis master thesis has intended to focus on the students’ thoughts regarding the factors they believe contribute to a good learning environment. In order to find out more about this, I have had students come forward as informants to answer some predetermined questions. The assignment focuses on the students’ own thoughts and reflections. The theoretical basis of the assignment is anchored in the sociocultural perspective, which is concerned with how dialogue and interaction with others can contribute to learning and development. The assignment presents theory related to the term learning environment. The work towards a good learning environment is essential for students to experience development and mastery. School is not only about learning academic skills, but also social skills that they will bring with them for the rest of their lives. It is the school’s responsibility to prepare the students for the long life of work ahead of them. Therefore, a broad range of skills is essential. The problem statement of this assignment reads as follows: What factors do the students think are a part of a good learning environment? Because there has been little research on the student’s perspectives, it was relevant to use the students as informants. This assignment will be using students and informants synonymously with each other. To find an answer to the problem statement, there has been conducted qualitative interviews in focus groups, consisting of three students in each group. In short, the interviews have shown that there are several important factors to focus on in order to create a good learning environment according to the students. The results show that the students value having good relationships with each other, but also with the teacher. Collaboration is also high on the list, and the students see value in being allowed to work together. However, it is also expressed that collaboration can cause disruption. By arranging for the students’ needs to be met, it can lead to an increased desire to learn, and motivation among the students. Adapted education thus also became an important factor included in a good learning environment, according to the students. In addition, the findings show that the students experience a low degree of co-determination, despite the fact that this is something the new Fagfornyelsen directs a focus on.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleJeg lærer best når jeg får litt tid til å tenke hva jeg skal gjøre, tenke på hva de prøver å si
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record