Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLindquist, Hein
dc.contributor.authorFargam, Elise
dc.date.accessioned2024-07-23T16:41:41Z
dc.date.available2024-07-23T16:41:41Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7057718:59636543
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142886
dc.description.abstractMangel på engasjement hos elever i skolen er ifølge Shirley og Hargreaves et verdensomspennende problem. For å finne ut hva som vekker engasjement og hva som utfordrer engasjementet hos elevene i begynneropplæringen har jeg ut fra min problemstilling valgt å benytte et kvalitativt forskningsdesign. Datainnsamlingen ble gjennomført med tre semistrukturerte fokusgruppeintervjuer med i alt ni andreklassinger. Elevene delte rikt av sine opplevelser ved hjelp av mine tegnede illustrasjoner av ulike læringssituasjoner i klasserommet. Studiens teoretiske rammeverk består blant annet av Shirley og Hargreaves mange års forskning på elevengasjement, samt deres grunnleggende forståelse av hvordan motivasjon og engasjement henger sammen. I tillegg ser jeg i noe grad på elevenes forutsetninger og lærerens rolle for engasjement, samt at jeg leter etter engasjementets plass i Læreplanens overordnede del. I drøftingen løftes studiens funn frem og ses i lys av denne teorien. Funnene viser at engasjement er til stede i ulike læringssituasjoner i elevenes skolehverdag. Det kan se ut til at situasjoner der elevene opplever selvbestemmelse, mestring gjennom økt kompetanse og at noe er spennende gir de opplevelsen av gøy (engasjement). Det blir også mye snakk om ytre motivasjon ved bruk av ros og å spille på iPad som belønning. Dette anses som en av farene for at indre motivasjon skal eksistere over tid. I tillegg kan det se ut til at ytre motivasjon er en drivfaktor som driver de yngste elevene gjennom ulike læringssituasjoner med læreren som støtte. Jeg finner også at elevengasjement fremtrer i stor grad under skolens verdigrunnlag om man bryter engasjement ned i de fem veiene Shirley og Hargreaves mener skal til for å skape engasjement. Håpet med denne studien er å tilføre mer kunnskap om de minste elevenes engasjement. Dette ved å finne ut hva som fanger deres interesse i ulike læringssituasjoner og hva som kan drive dem til prestasjon. Selv om det ikke er et overordnet mål at elevene alltid er engasjerte, vil det være fare ved at enkelt elever aldri opplever det. Her trekkes variasjon frem som en faktor for mer engasjerende undervisning.
dc.description.abstractAccording to Shirley and Hargreaves, lack of student engagement in school is a worldwide problem. In order to find out what arouses engagement and what challenges the engagement of students in primary education, I have chosen to use a qualitative research design based on my research question. Data collection was carried out through three semi-structured focus group interviews with a total of nine second graders. The students richly shared their experiences with the help of my drawn illustrations of different learning situations in the classroom. The study's theoretical framework includes Shirley and Hargreaves' many years of research on student engagement, as well as their basic understanding of how motivation and engagement are linked. In addition, I look to some extent at the students' prerequisites and the teacher's role for engagement, as well as looking for the place of engagement in the overall part of the curriculum. In the discussion, the study's findings are highlighted and seen in the light of this theory. The findings show that engagement is present in various learning situations in the students' everyday school life. It seems that situations where students experience self-determination, mastery through increased competence and that something is exciting give them the experience of fun (engagement). There is also a lot of talk about extrinsic motivation through the use of praise and playing on the iPad as a reward. This is seen as one of the dangers of intrinsic motivation existing over time. In addition, it seems that extrinsic motivation is a driving factor that propels the youngest students through various learning situations with the teacher as support. I also find that student engagement appears to a large extent under the school's value base if you break engagement down into the five paths Shirley and Hargreaves believe are needed to create engagement. The hope of this study is to add more knowledge about the youngest pupils' engagement. This is by finding out what captures their interest in different learning situations and what can drive them to achieve. Although it is not an overarching goal that students are always engaged, there is a danger that some students never experience it. Here, variety is highlighted as a factor for more engaging teaching.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleEngasjement i begynneropplæringen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel