Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorThomas, Paul
dc.contributor.authorHolm, Charlotte
dc.date.accessioned2024-07-23T16:41:25Z
dc.date.available2024-07-23T16:41:25Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7083848:59641565
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142882
dc.description.abstractDenne avhandlingen søker å hente informasjon om forståelsen av sosialt deltagelsesarbeid knyttet til marginaliseringsutsatt ungdom med ADHD. Samtidig sees det gjennom denne vinklingen på flere områder innen skolesfæren som påvirker sosial deltagelse. Dette gjøres gjennom å sette fokus på ungdommen gjennom læreres øyne og søker slikt sett å løfte frem arbeidsmetoder som kan sees i praksis og knyttes til teori. Det pekes i forlengelsen av dette tidvis mot både en videreutvikling av fremviste arbeidsmetoder og alternative metoder for sosialt deltagelsesarbeid som kan forankres i teori. Dette kvalitative studiet søker å dykke ned i materiet ved å søke informasjon gjennom å hente ut intervjuobjektenes egen refleksjoner og opplevelse av arbeidsmetoder og sosialt deltagelsesarbeid som kan knyttes mot ungdommen med ADHD. Som det pekes på i avhandlingen kan ADHD-diagnosen sees i sammenheng med en risiko for sosialt utenforskap. Dette kan igjen sees som et område det er viktig å søke mer kunnskap rundt. I dette tilfellet gjennom å søke kunnskap om hvordan ungdomsskolelærere ser og utfører det sosiale deltagelsesarbeidet til støtte for ungdommen med ADHD sine sosiale deltagelsesmuligheter. Gjennom intervju ble informantenes livsverden knyttet til dette teamet hentet frem, og ble senere sett på gjennom konseptualisering og koding i skjemaer i tillegg til mer enkeltstående fokus på relativt konkrete arbeidsmetoder. Ungdomsskolelærerne peker blant annet mot områder som politiske føringer, egne arbeidsmetoder, foreldresamarbeid, opplevelse av ungdom med ADHD i klasserommet og foreldresamarbeid som områder som kan knyttes mot den sosiale deltagelsen. Det viser seg gjennom teksten at mange teoretisk knyttede områder kan sees både opp mot ungdomsskolelærernes arbeid og i forlengelsen av arbeidsmetodene slik som blant annet klasseromsledelse, Theory of Mind, anerkjennelse, danningsprosesser, inkludering, systemiske påvirkere, foreldresamarbeid og politiske føringer.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleTeoretiske perspektiver på ungdomsskolelærerens sosiale deltagelsesarbeid - ADHD og sosial deltagelse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel