Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIsaksen, Bjarne
dc.contributor.authorEid, Sunniva Hamnes
dc.date.accessioned2024-07-20T16:42:02Z
dc.date.available2024-07-20T16:42:02Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7057718:58074650
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142595
dc.description.abstractDenne oppgavens problemstilling er som følger: Hvordan brukes musikk i barnehage og på 1.trinn? En sammenligning av bruk, med fokus på lekpreget aktivitet. Med denne problemstillingen vil jeg bidra til forskningen på begynneropplæring, nærmere bestemt hvordan musikk har en funksjon i begynneropplæring. Jeg har valgt observasjon som forskningsmetode og har observert i tre 1.klasser og tre barnehager. Funnene viser at musikk brukes på forskjellige måter i skoler og barnehager, og at den spiller en viktig rolle i barns daglige liv. Hvordan musikk brukes, avhenger mye av initiativet og kompetansen til de ansatte. Dette understreker viktigheten av at lærere og barnehageansatte er bevisste på musikkens betydning og får tilstrekkelig opplæring og ressurser til å integrere musikk i det pedagogiske arbeidet. Musikk bidrar til barns trivsel, glede, fellesskap, personlig vekst og identitetsutvikling. Den styrker kulturelle og sosiale identiteter og har en pedagogisk nytteverdi, men dens estetiske og kreative verdi er også uvurderlig. For å gi barn en helhetlig og meningsfull oppvekst, er det viktig å fremheve disse aspektene av musikk. Integrering av musikk som en sentral del av pedagogisk praksis kan berike barns hverdag og støtte deres emosjonelle utvikling. Gjennom systematisk og kreativ bruk av musikk kan man forbedre barns læringsopplevelser og bidra til å forme harmoniske, kreative og emosjonelt velbalanserte individer. Disse funnene bekrefter at musikk har mange positive effekter på barn både i skolen og barnehagen. Selv om bruken varierer, er musikkens evne til å skape fellesskap, fremme læring og støtte emosjonell utvikling tydelig. Dette viser viktigheten av å inkludere musikk som en integrert del av utdanningen og barnehagearbeidet, avhengig av personalets holdninger og ferdigheter. Å bruke musikk i begynneropplæringen kan også bidra til en mer lekpreget skolehverdag.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleHvordan brukes musikk i barnehage og i 1.klasse? En sammenligning med fokus på lekpreget aktivitet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel