Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLindquist, Hein
dc.contributor.authorSognebro, Ida
dc.contributor.authorEge, Hanna Eggum
dc.date.accessioned2024-07-20T16:41:58Z
dc.date.available2024-07-20T16:41:58Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7057718:59752143
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142593
dc.description.abstractFormålet med denne mastergradsavhandlingen er å tilegne oss mer kunnskap om hvordan lærere i 1. klasse sikrer et inkluderende fellesskap ved bruk av deres klasseledelse i morgensamling. Morgensamlingen er det første sosiale fellesskapet elevene møter når skoledagen starter. For å få svar på dette formålet har vi utarbeidet to forskningsspørsmål. «Hvordan kan læreren etablere et trygt og forutsigbart klassemiljø?» og «Hvordan kan læreren ivareta de elevene med en aktiv atferd som ofte trenger en særskilt støtte under morgensamling?». For å besvare forskningsspørsmålene tok vi i bruk et kvalitativt forskningsdesign, der vi gjennom intervju av lærere har undersøkt dette. Teorigrunnlaget vårt kan knyttes til et sosialkonstruktivistisk syn på læring. Teorikapittelet er delt inn i klasseledelse, faglig og sosial inkludering, klassemiljø og relasjoner, morgensamling og samarbeid. Med utgangspunkt i formålet med denne studien vil vi i kapittel 5 trekke frem teori og diskutere dette sammen med resultater av funn som vil bli lagt frem i kapittel 4. Datamaterialet for undersøkelsen vår bestod av semistrukturerte intervjuer av to lærere som begge jobber eller har jobbet i 1. klasse. Det ble gjort lydopptak av intervjuene som vi har behandlet i henhold til SIKT, kunnskapssektorens tjenesteleverandør, sine retningslinjer (Sikt, u.å.). Videre i analysen tok vi i bruk Braun og Clark sin 6-trinns analysemodell (Braun & Clarke, 2006, s. 86). Gjennom vår diskusjon og resultater av funn har vi kommet frem til at det er avgjørende med en autoritativ klasseleder for å skape et trygt og forutsigbart klassemiljø. Dette kan medføre trygghet og en opplevelse av å bli inkludert i fellesskapet. Det er også viktig å styrke relasjoner i gruppa, noe som er klasselederen sitt ansvar. Vår studie kan konkludere med at en autoritativ klasseleder med et positivt elevsyn er det som kreves for å skape et positivt klassemiljø. Dette vil videre sikre et inkluderende fellesskap for alle.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleInkluderende fellesskap under morgensamling på 1. trinn
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel