Show simple item record

dc.contributor.advisorAasland, Oda Eline
dc.contributor.authorGustavsen, Martine
dc.contributor.authorGjestrum-Larsen, Leif Erik
dc.date.accessioned2024-07-20T16:41:56Z
dc.date.available2024-07-20T16:41:56Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7057762:59643139
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142592
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i kroppsøvingslæreres erfaringer og opplevelser av garderobesituasjonen på mellomtrinnet. I studien har vi belyst hvordan kroppsøvingslærere på mellomtrinnet tilrettelegger garderobesituasjonen før og etter kroppsøvingsundervisning. Vi har sett på lærernes opplevelser og erfaringer av faget kroppsøving i lys av relevant teori, kroppsøvingsfagets formål og tidligere forskning. Dette har vi gjort gjennom tre semistrukturerte dybdeintervjuer med tre kroppsøvingslærere på mellomtrinnet. Intervjuene ble gjennomført individuelt. Vi fulgte en utarbeidet intervjuguide underveis i intervjuene, og intervjuguiden var utarbeidet slik at den var delt inn i ulike temaer som læreplan, garderobesituasjon, tilrettelegging, dusj og skift, og klassemiljø. Studiens funn viser at garderoben er et sosialt sted der elevene møtes, men det er også et sted som kan oppleves som utrygt for elevene. Funnene indikerer at kroppsøvingslærerne forholder seg utenfor garderobene både før og etter undervisning, men de uttrykker likevel at de er i nærheten dersom det skulle oppstå en situasjon. Kroppsøvingslærerne i denne studien ser ikke på garderoben som en utfordring, men nevner at jentegarderoben kan være utfordrende på bakgrunn av mangel på innsyn. Funnene i studien indikerer at kroppsøvingslærerne mener at dusjing er nødvendig på mellomtrinnet og ønsker at alle elevene skal dusje. Det nevnes også at lærerne lager avtaler med elevene som ikke vil dusje for å tilrettelegge etter elevenes behov. Videre tyder funnene i studien på at kroppsøvingslærerne tilrettelegger garderobesituasjonen gjennom å legge tydelige føringer for elevenes oppførsel i garderoben. Det gjøres gjennom samtaler med elevene i forkant av at elevene skal benytte garderoben, og kroppsøvingslærerne skaper en enighet med elevene hvordan de ønsker å ha det i garderoben. Elevenes kroppsfokus, selvoppfatning, sosiale medier og hvordan samfunnet har utviklet seg, er ifølge funnene faktorer som er med på å påvirke elevenes forhold til både kroppsøvingsfaget og garderoben. Studien kan konkludere med at kroppsøvingslærerne har flere like oppfatninger og opplevelser av garderoben, men det kan være ulikheter i tilnærming og hvordan de gjør det i praksis.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleKroppsøvingslæreres perspektiv på garderobesituasjon
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record