Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKrogstad, Kari
dc.contributor.authorAndresen, Elise Horgen
dc.contributor.authorHokstad, Marlene Solberg
dc.date.accessioned2024-07-20T16:41:55Z
dc.date.available2024-07-20T16:41:55Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7057718:59721968
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142591
dc.description.abstractVi har brukt mye tid på å lese oss opp på tidligere forskning på begynneropplæring og da har vi spesielt hatt fokus på KRLE og begynneropplæring. Vi ser det er lite forskning innenfor det fagfeltet. Med dette masterprosjektet ønsker vi å bidra til begynneropplæringsfeltet ved å undersøke hvordan man kan bruke ekskursjon som arbeidsmåte i KRLE-faget. Problemstillingen for masteravhandlingen er: Hvordan kan ekskursjon bidra til begynneropplæring for 2.trinns elever i KRLE-faget? Vi har gjennomført observasjoner i en 2. klasse. Elevene hadde om buddhismen i KRLE-faget. Vi observerte de før-, underveis- og en uke etter en ekskursjon til et buddhistisk tempel. Vi var tilbake hos elevene en uker etter ekskursjonen og spurte de om hva de husket av besøket i tempelet. Elevene tegnet óg en tegning hver av hva de husket fra besøket Under observasjonene varierte det på hvilken observatørroller vi hadde, vi vekslet mellom å være deltakende observatører og ikke-deltakende observatører. Funnene i oppgaven blir diskutert opp mot tidligere forskning og relevant teori. Vi er interessert i å undersøke hvordan elever lærer gjennom de tre læringsmåtene til Austring og Sørensen (2006), den empiriske-, estetiske- og diskursive læringsmåten, ved bruk av ekskursjon som undervisningsmetode. Vi ser at vi ikke kan dele funnene våre i læringsmåtene hver for seg, fordi læringsmåtene henger tett sammen og bygger på hverandre. Når man skal gjennomføre ekskursjon til et religiøst bygg til et religiøst bygg med de yngste elevene er det viktig å planlegge godt for å forsikre at det ikke forekommer noe form for forkynnelse og at ekskursjonen er tilpasset elevenes alder. Det som kommer frem i våre funn er at i motsetning til de eldre elevene, som vi kan lese om i tidligere forskning, er at de yngre elevene er mer opptatt av de materielle gjenstandene på ekskursjonen. Det så vi både da vi hadde samtaler med elevene om hva de hadde opplevd, men og da de fikk mulighet til å spørre trosrepresentanten spørsmål. De yngste elevene på skolen har ikke så mange empiriske erfaringer med buddhismen enda, så da vi var på ekskursjon fikk elevene mulighet til å danne seg flere sanselige og kroppslige erfaringer. I funnene våre kommer det frem at ekskursjon som arbeidsmåte bidrar til konkretisering av faget og for læring av nye fagbegreper er vesentlig for de yngste elevene i skolen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleEkskursjon i KRLE-faget som arbeidsmåte i begynneropplæringen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel