Show simple item record

dc.contributor.advisorLund, Elisabeth Stang
dc.contributor.advisorWigestrand, Stig Roar
dc.contributor.authorBang, Henny
dc.date.accessioned2024-07-20T16:41:54Z
dc.date.available2024-07-20T16:41:54Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7071766:59693191
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142590
dc.description.abstractDenne kvalitative studien har hatt som mål å undersøke hvordan lærere kan utvikle selvregulering for barn i begynneropplæringen. Bakgrunnen for valg av tema var både personlig, da jeg gjennom arbeid med hester har jobbet med min egen selvregulering, og med bakgrunn i at selvregulering er en av kompetansene som vektlegges i NOU: 8 Fremtidens skole som hadde stod påvirkning for Kunnskapsløftet 2020. Problemstillingen jeg valgte for å undersøke selvregulering i begynneropplæringen er: Hvordan kan lærere fremme selvregulering for barn i alderen fem til åtte år? For å belyse denne problemstillingen har jeg valgt å presentere teori om utvikling av selvregulering fra ulike fagdisipliner, og intervjue tre lærere i begynneropplæringen om hvordan de utvikler selvregulering i sin praksis. De sentrale funnene er at selvregulering er et begrep som ikke brukes av lærerne, men at fenomenet selvregulering er en aktiv del av deres praksis. Dette vises gjennom strategier for å utvikle lagfølelse, bruke positiv forsterkning for å fremme ønsket adferd og at lærer-elev-relasjon står i fokus. I drøftingsdelen diskuteres resultatene fra intervjuene i lys av forskning på feltet. Det drøftes mulige grunner til at begrepet selvregulering ikke brukes av praksis av lærerne, viktigheten av gode relasjoner for å utvikle selvregulering og hvilke faktorer som kan spille inn på denne utviklingen, kanskje ubevisst. Videre settes det spørsmålstegn ved hvordan man måler selvregulering i skolen, og hvorvidt det er selvkontroll eller -regulering man bør vektlegge i begynneropplæringen. Avslutningsvis diskuteres balansen mellom å gripe inn for å regulere barna og å la dem utforske på egne premisser. Datamaterialet i min oppgave og tidligere forskning på feltet gjør det vanskelig å trekke bastante konklusjoner om hvordan disse to tilnærmingene best kan balanseres. Det pågår studier for å belyse dette, og det blir interessant å se om disse kan gi et klarere svar på hvordan barns ferdigheter, som selvregulering, utvikles i et læringsmiljø som gir større plass for frilek og utforskning.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleUtvikling av selvregulering for barn i begynneropplæringen
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record