Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMadsen, Janne
dc.contributor.advisorSchjelderup, Anne Pernille
dc.contributor.authorFosse, Heidi
dc.date.accessioned2024-07-19T16:41:44Z
dc.date.available2024-07-19T16:41:44Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7057718:59634999
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142471
dc.description.abstractMasteroppgaven har hatt som formål å undersøke forebyggende strategier for atferd som utfordrer. Forsking viser at 10-15 prosent av elevene i grunnskolen har atferdsvansker (Skaar, 2021). Videre peker annen forskning på at så mange som seks av ti elever forstyrres av uro i klasserommet (NTB, 2018), og at halvparten av lærerne forlater yrket innen de første fire årene, hvor elever som viser atferd som utfordrer oppgis som en av hovedårsakene (R. W. Greene, 2011). Disse tallene viser at atferd som utfordrer både er vanlig, forstyrrende og krevende. Ved å fokusere på tidlig forebygging, er håpet at vi kan redusere forekomsten av slike problemer. Problemstillingen som er utarbeidet for studien er følgende: «Hvordan kan lærere arbeide for å forebygge atferd som utfordrer i klasserommet?». Det teoretiske rammeverket i oppgaven omhandler atferd som utfordrer og forebyggende strategier. I denne oppgaven er det fokusert på de kontekstuelle og relasjonelle forholdene i klasserommet, og ikke på diagnoser knyttet til atferd som utfordrer. For å undersøke tematikken, ble det anvendt en kvalitativ forskningsmetode. Gjennom semistrukturerte intervjuer, ble en lærer, en elev og elvens foresatt spurt om deres opplevelse rundt atferd som utfordrer og forebyggende strategier. Læreren som deltok i prosjektet jobber på småtrinnet, og eleven som deltok er i alderen 6-9 år. Læreren som deltok, er ikke læreren til eleven. Informantene representerte to ulike kommuner. Funnene i oppgaven har vist at atferd som utfordrer er et bredt begrep. Læreren beskrev konkrete innblikk i ulike former for atferd som utfordrer, mens elevens foresatt beskrev atferd som utfordrer som en reaksjon hvor eleven mister kontroll over sine følelser. Læreren og elevens foresatt trakk frem betydningen av en god lærer-elev relasjon som et vesentlig område i det forebyggende arbeidet. Eleven trakk blant annet frem samtaler mellom læreren og eleven som en strategi. I tillegg uttalte læreren og elevens foresatt at trygghet og godt skole-hjem samarbeid også var betydningsfulle strategier for å forebygge atferd som utfordrer. Læreren la også vekt på tilpasset opplæring og reguleringsmuligheter i klasserommet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleForebyggende arbeid i møte med elever som viser atferd som utfordrer
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel