Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSvendsen, Siv
dc.contributor.authorHolmen, Elen Johanne
dc.date.accessioned2024-07-18T16:41:59Z
dc.date.available2024-07-18T16:41:59Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7057718:59750201
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142253
dc.description.abstractDenne masteroppgaven utforsker hvordan matematiske samtaler utvikler seg blant elever i første klasse når de jobber med pedagogiske escape rooms. Problemstillingen som ble utforsket var: «Hvordan utvikler en gruppe førsteklasseelevers matematiske samtaler seg når de jobber med pedagogiske escape rooms?». For å besvare problemstillingen ble det benyttet en kvalitativ tilnærming med observasjon som metode. Observasjonene ble gjennomført med lydopptak av fire elever, under tre økter med pedagogiske escape rooms. Datamaterialet besto av transkripsjoner av alle de tre gjennomføringene. Ut fra rammeverket til Mercer og Wegerif (1999) og Drageset (2015) ble transkripsjonene fra hver økt analysert, for å lettere kunne se om det skjedde en endring i elevenes samtalemønstre. Analysen av datamaterialet viste at elevenes matematiske samtaleferdigheter utviklet seg gradvis mot en mer samarbeidsorientert og utforskende tilnærming etter deltakelse i pedagogiske escape rooms. Dette resulterte i tydeligere og mer presise matematiske språkuttrykk, bedre resonnering og argumentasjon, samt evnen til å korrigere egne feil, noe som fremmet selvkorrigering og kritisk tenkning. Denne masteroppgaven gir verdifull innsikt i hvordan pedagogiske escape rooms kan være en effektiv tilnærming for å fremme utviklingen av førsteklasseelevers matematiske samtaler og styrke deres ferdigheter og forståelse innenfor matematikk. For å oppnå en enda dypere forståelse av førsteklasseelevers matematiske samtaler, bør det gjennomføres mer forskning på nettopp dette i begynneropplæringen. Nøkkelord: Pedagogiske escape rooms, matematiske samtaler, kommunikasjon.
dc.description.abstractThis master’s thesis explores how mathematical conversations develop among first-grade students when working with educational escape rooms. The research question investigated was: “How do a group of first-grade students’ mathematical conversations develop when they work with educational escape rooms?”. To answer this question, a qualitative approach with observation as the research method was used. The observations were conducted with audio recordings of four students during three sessions. Using the frameworks of Mercer and Wegerif (1999) and Drageset (2015), the transcriptions from each session were analysed to better understand any changes in the students’ conversation patterns. The analysis of the data revealed that the students’ mathematical conversation skills gradually developed towards a more collaborative and exploratory approach after participating in educational escape rooms. This resulted in clearer and mor precise mathematical expressions, improved reasoning and argumentation, and the ability to correct their own mistakes, which promoted self-correction and critical thinking. This master’s thesis provides valuable insights into how educational escape rooms can be an effective approach to promote the development of first-grade students’ mathematical conversations and strengthen their skills and understanding in mathematics. To gain an even deeper understanding of first-grade students’ mathematical conversations, further research should be conducted in early elementary education. Keywords: educational escape room, mathematical conversations, communication, early elementary education.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleFørsteklasseelevers matematiske samtaler ved bruk av pedagogiske escape rooms
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel