Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSvendsen, Siv
dc.contributor.authorBergset, Charlotte Heggernes
dc.contributor.authorGjærdingen, May-Britt
dc.date.accessioned2024-07-18T16:41:57Z
dc.date.available2024-07-18T16:41:57Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7057718:59799023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142252
dc.description.abstract“Alle skal lære å samarbeide [...]” (Kunnskapsdepartementet, 2017a, s.10). Læreplanens vektlegging av samarbeid, har vekket vår interesse av å undersøke hvordan vi som kommende lærere kan støtte de yngste elevenes samarbeidsprosesser. Kommunikasjon er avgjørende for elevenes mulighet til å inngå i og opprettholde et reelt samarbeid. Gjennom studiets praksisperioder, har vi lagt merke til at de yngste elevene ofte arbeider individuelt med matematikk. Dette på tross av at evnen til samarbeid, regnes som en av de viktigste kompetansene for enkeltpersoner i fremtidens samfunn (NOU 2014: 7; NOU 2015: 8). Ved å gjennomføre en kvalitativ observasjonsstudie, har vårt mål vært å få økt forståelse av hvordan elever i begynneropplæringen kommuniserer når de skal samarbeide på vertikale tavler. Menneskelig kommunikasjon foregår over flere kanaler (Danziger, 2016; Øyslebø, 1988). Både verbale og ikke-verbale handlinger blir derfor undersøkt i denne studien. Vi observerte elever på 2. trinn når de jobbet med problemløsningsoppgaver i små grupper. Elevene hadde også mulighet til å inngå i samarbeid på tvers av gruppene. Datamaterialet vårt består av notater fra observasjonsskjema og loggbok. Våre funn indikerer at grupper som lykkes med å ivareta og opprettholde formålstjenlige kommunikasjonshandlinger i samarbeid, viser økt forståelse av problemløsningsoppgaven de arbeider med. I tillegg viser våre funn at de ikke-verbale kommunikasjonshandlingene, er av stor betydning for om alle elevene på gruppen blir inkludert i starten av samarbeidet. Vi ser også at elevene i begynneropplæringen må mestre mange sosiale ferdigheter for at kommunikasjonen skal bli effektiv, slik at et reelt samarbeid kan finne sted. I tillegg fant vi at klassens sosiale normer kan hemme elevenes kommunikasjon, slik at et reelt samarbeid på tvers av gruppene blir utfordrende. Vi håper denne studien kan bidra til å belyse aspekter ved de yngste elevenes kommunikasjon i samarbeid. Ved å studere elevenes verbale og ikke-verbale kommunikasjon, ønsker vi å kaste lys over kommunikasjonshandlinger som har innvirkning på deres evne til å delta i og opprettholde et reelt samarbeid. Nøkkelord: begynneropplæringen, samarbeid, verbal kommunikasjon, ikke-verbal kommunikasjon, problemløsningsoppgaver og vertikale tavler
dc.description.abstract"Everyone must learn to cooperate [...]" (Ministry of Education and Research, 2019, s. 13). The curriculum's emphasis on collaboration has aroused our interest in investigating how we as future teachers can support the youngest students' collaborative processes. Communication is crucial for the pupils' ability to enter and maintain a real collaboration. Throughout the programme's practice periods, we have noticed that the youngest pupils often work individually with mathematics. This is despite the fact that the ability to cooperate is considered one of the most important competences for individuals in the society of the future (NOU 2014: 7; NOU 2015: 8). By conducting a qualitative observational study, our goal has been to gain an increased understanding of how students in early childhood education communicate when they collaborate on vertical boards. Human communication takes place across multiple channels (Danziger, 2016; Øyslebø, 1988). Both verbal and non-verbal actions are therefore investigated in this study. The students we observed worked on problem-solving tasks in small groups. The students also had the opportunity to collaborate across the groups. Our data material consists of notes from the observation form and logbook. Our findings indicate that groups that succeed in maintaining appropriate communication actions in collaboration show an increased understanding of the problem-solving task they are working on. We also see that pupils in early childhood education must master many social skills in order for communication to be effective so that real collaboration can take place. In addition, we found that the social norms of the class can inhibit the students' communication so that real collaboration across the groups becomes challenging. We hope this study can help to shed light on aspects of the youngest pupils' communication in collaboration. By studying students' verbal and nonverbal communication, we want to shed light on communication actions that have an impact on their ability to participate in and maintain a real collaboration. Keywords: beginner education, cooperation, verbal communication, non-verbal communication, problem-solving tasks, and vertical whiteboards
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleDe yngste elevenes kommunikasjon i samarbeid
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel