Show simple item record

dc.contributor.advisorStorli, Steinar Tveito
dc.contributor.authorJohansen, Charlotte
dc.date.accessioned2024-07-17T16:41:55Z
dc.date.available2024-07-17T16:41:55Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7069675:59684822
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141915
dc.description.abstractMasteroppgaven undersøker hvordan lærere kan tilrettelegge for elever med stort læringspotensial. Formålet med oppgaven er å belyse og sette fokus på elever med stort læringspotensial, og hvordan man kan tilrettelegge for dem i en hektisk hverdag. Dette belyses gjennom problemstillingen: Hvordan opplever lærere mulighetene for å tilpasse opplæringen til elever med stort læringspotensial i skolen? Masteroppgaven min er en del av forskningsprosjektet «På søken etter de gode praksisene i spesialpedagogikk» (PraksIS): “Forskningsprosjektet retter søkelyset på hva de som jobber rundt og med barn og unge med ulike behov - laget rundt- erfarer fungerer av spesialpedagogisk praksis i sin egen hverdag (På søken etter de gode praksisene i spesialpedagogikk (PraksIS), 2021). Noe som betyr at jeg skal ha søkelys på lærere som føler de får til tilpassinger for denne elevgruppen på en god måte. I tillegg synes jeg det var fint å bli tvunget inn i et litt positivt spor, når det fort er lett å sette søkelys på det som ikke blir gjort. Utvalget mitt består av tre kvinner mellom 40 og 60 år, disse er alle lærere, men jobber på litt forskjellige stadier i tilretteleggingen. Alle intervjuene er gjort ved fysisk oppmøte av meg. Studien tar for seg en del av teorien og forskningen rundt barn med stort læringspotensial i Norge, dette blir sett på i lys av hva informantene har fortalt i intervjuene. Intervjuene er tematisk analysert. Noen av hoved funnene fra intervjuene går på at informasjon om temaet barn med stort læringspotensial må ut på skolene og at man må forstå at disse elevene kan trenge tilpasninger for å trives i skolen. Så ser vi på noen mulige tiltak som har blitt utført av læreren jeg har intervjuet. Det finnes noen spenninger i empirien og læreren jeg har intervjuet har ikke alltid samme oppfatning av ting. Dette blir belyst og satt sammen med teori og forskning i drøftedelen, så avsluttes det hele med at jeg prøver å samle trådene fra hele oppgaven.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleBarn med stort læringspotensial - et trivselsprosjekt
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record